Hemmen29 okt '12 11:10

De beursvloer als reclamezuil

Auteur: Anne-Greet Haars

Het Amerikaanse bedrijf ServiceNow ging niet naar de beurs voor het geld, maar voor aandacht. “Het was een manier om je te positioneren in de markt”, zegt CEO Frank Slootman.

Het Amerikaanse bedrijf ServiceNow levert software oplossingen voor IT-afdelingen. Die software is er op gericht dat mensen zelf problemen kunnen op lossen. “De hele workflow van activiteiten wordt aangestuurd door onze systemen”, vertelt Frank Slootman, de Nederlanse CEO van Service Now, maandagochtend op BNR.

Klanten
En het bedrijf groeit snel. “Er werken ruim 1.000 mensen bij ServiceNow”, zegt Slootman. "De belangrijkste klanten van ServiceNow zitten voornamelijk in de financiële hoek, zoals UBS, MorganStanley, Deutsche Bank. De klanten in Nederland zijn onder andere PWC, KPN en ASML."

Beursgang
De beursgang deze zomer, als eerste techbedrijf na Facebook, was succesvoller dan die van zijn voorgangers. "De beursgang was niet nodig om kapitaal op te halen, meent Slootman. “Het was een branding-event: een manier om je te positioneren in de markt.”

“We worden constant geconfronteerd door klanten die zich afvragen wie we zijn. Op deze manier kunnen ze allemaal informatie over ons vinden. We zijn helemaal transparant naar de markt toe. “

Facebook
Ten opzichte van de Facebook is de beursgang van ServiceNow een stuk conservatiever geweest. “Het is een veel kleinere aanbieding geweest dan wat Facebook heeft gedaan. We hebben minder dan 10 procent van onze uitstaande aandelen aangeboden aan het publiek: dat is een vrij kleine hoeveelheid. “

Het is wel de bedoeling om in de toekomst nog meer aandelen naar buiten te brengen. “Dat moet absoluut gebeuren, maar wel op een beheerste manier. Anders krijg je een hoop instabiliteit qua pricing en volume.”

Te groot
Volgens Slootman had Facebook beter veel minder aandelen naar buiten kunnen brengen. “Eén van de belangrijkste aspecten van de Facebook-beursgang is puur de schaal waarop deze werd ondernomen: deze was gigantisch groot. Dan neem je risico’s op een gebied waar je niet weet wat er kan gebeuren."

Hoofdkantoor Amsterdam
ServiceNow heeft in Amsterdam het hoofdkantoor voor Europa, het Midden-Oosten, Azie en Afrika geopend. “Amsterdam is een goede locatie qua logistiek”, vertelt Slootman. “Het ministerie van Economische Zaken doet het erg goed. Ze differentiëren zich sterk ten aanzien van andere landen in Europa.”

Fiscale voordelen
Volgens Slootman heeft het ministerie echt aan ze getrokken om het bedrijf binnen te halen. “Dit soort beslissingen worden echt niet genomen omdat Amsterdam zo’n leuke stad is of omdat de CEO een Nederlander is. De fiscale overwegingen zijn bijzonder sterk.”

“Eén van de dingen die de Nederlandse overheid doet is dat we niet worden belast op buitenlands inkomen, maar alleen op binnenlands inkomen. Dat is in Amerika en vele andere landen niet zo.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen