Hemmen18 okt '12 10:55Aangepast op 18 okt '12 11:59

Verbinden als sleutelwoord

Auteur: Thijs Baas

Adviesbureau &Samhoud besteedt veel aandacht aan de tevredenheid van de werknemers. Toch geeft dat geen enkele garantie voor een brandschoon bedrijfsimago, bleek recent weer.

De zorg voor de werknemer is niet altijd een garantie voor succes. Zo besloot directeur Salem Samhoud onlangs het losgeld te betalen voor de ontvoering van de zoon van een medewerker, met wie het bedrijf net in een ontslagprocedure zat. "We waren al met advocaten met elkaar bezig. Toen hebben wij gezegd: we schorten de hele zaak op. Wij hebben al het ontvoeringsgeld en de onderhandelaar betaald, in totaal zo'n 100.000 euro."

Een bedankje kon er niet af, integendeel: de inmiddels oud-medewerker liet weten dat hij liever zijn zoontje dood had laten gaan dan geld te lenen van Samhoud. "En dat is mij een beetje in het verkeerde keelgat geschoten. Daardoor kom je kwaad in de publiciteit. De Telegraaf doet daar uitdrukkelijk aan mee."

Dilemma
En daarmee staat het bedrijf voor een lastig dilemma: doorprocederen omdat je onrecht is aangedaan óf kiezen voor het imago. "Uiteindelijk gaat het niet meer om het geld, maar onze mensen en ikzelf zijn eigenlijk zo teleurgesteld in onze ex-medewerker dat wij zijn kind hebben gered en dat er geen enkel bedankje af kan. Wij vinden dat je eigenlijk moet zeggen: betaal het geld terug, dan ben je ook een echte kerel."

Maar dergelijke incidenten nemen niet weg dat tevredenheid van de werknemer een speerpunt blijft. "Tevreden medewerkers leiden tot tevreden klanten en die leiden tot winst en groei. Iedereen weet dat je tot beter resultaat komt als je verbondenheid voelt. Dat is totaal niet soft, het is eigenlijk het meest harde van de business."

&Samhoud hanteert een geheel eigen filosofie, waarin inspireren en verbinden sleutelwoorden zijn. Het adviesbureau voorziet niet alleen bedrijven als Achmea, Akzo Nobel, Telfort, Jumbo en diverse CEO's van nieuwe adviezen om te floreren, maar wil ondertussen ook nog de voedselcrisis wil oplossen.

Aandeelhouderswaarde
Die visie past Samhoud ook toe op de samenleving. In een samen met Herman Wijffels geschreven ingezonden stuk pleit Samhoud er vandaag voor minder te focussen op het verhogen van de waarde van aandeelhouders. "In mijn ervaring wordt vooral gestuurd op aandeelhouderswaarde, kortetermijnwinsten en helemaal niet meer naar de lange termijn."

"Het is o zo makkelijk om in crisistijd te zeggen: we gaan weer terug naar het geld, we gaan saneren en we gaan geen aandacht besteden aan klanten, medewerkers en de maatschappij. Bedrijven zijn veel meer in staat om problemen op te lossen dan de overheid. Ik denk dat we een volgende stap moeten zetten. Het denken is daar, maar het doen is nog ver weg", reageert hij op kritiek van voorzitter Jan Maarten Slagter van de VEB.

De kosten die niet bijdragen aan waarde voor klanten moet je er altijd uithalen. Het vet moet altijd uit de organisatie, maar je moet niet het vlees weg snijden. Wat je bij heel veel bedrijven ziet is dat ze na een saneringsronde bij ons komen en zeggen: 'nu moeten we weer inpiratie krijgen. Onze mensen raken down, hebben geen kracht meer, wijzelf zijn niet meer geïnspireerd en de klanten nemen afstand."

"Het gaat om twee zaken, meent Samhoud: confront abroad effects, and have faith in the future. "Ik denk ook dat we geen groei meer hebben, maar aan de andere kant: bedrijven die de mensen aan zich kunnen trekken altijd winnen. Ook in een niet groeiende markt zijn er winnende bedrijven. Ze hebben geen overmatige kosten en weten een extra verbinding met hun klanten te leggen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen