Mindshift9 mrt '16 12:52

Mindshift | Bakken vol met data - Supercomputer Watson

Auteur: BNR Webredactie

Iedereen kent Watson; de superintelligente computer van IBM.

Volgens trendwatcher Richard van Hooijdonk is er inmiddels een uitgebreid ecosysteem van startups die allerlei ‘powered by Watson’ applicaties creëren. In Mindshift van deze week nemen we een kijkje bij de nieuwste ontwikkelingen en de vele talenten van IBM’s Watson.Watson weet het beter.

Met bestaande medische data, patiëntgegevens en rapporten van medische experts kan  IBM’s Watson een volledig medisch beeld van een patiënt samenstellen. Hij leert van wetenschappelijk onderzoek en kan met behulp van röntgenfoto’s medische problemen identificeren. Artsen gebruiken Watson om diagnoses te stellen en de juiste behandelingen te formuleren. Ook kan Watson chemische bestanddelen van geneesmiddelen identificeren waarmee hij een extreem uitgebreide database creëert voor research- en ontwikkeling.

Het weer voorspelt ons Netflix gedrag

Pasgeleden nam IBM de database van de Weather Company over. Met deze informatie, gecombineerd met atmosferische wetenschap en rekenkracht heeft Watson beter inzicht in het weer. Ook de data van 50.000 dagelijkse vluchten en 40 miljoen mobiele telefoons worden aan de datamix toegevoegd, wat resulteert in een onuitputtelijke informatiebron waar allerlei bedrijven van kunnen profiteren. Verzekeraars kunnen met deze data risico berekenen en luchtvaartmaatschappijen gebruiken de gegevens om brandstofverbruik te optimaliseren. Zelfs Netflix kan met Watson anticiperen op het kijkgedrag van hun klanten – want het weer bepaalt ook voor welke films we in de stemming zijn.

Een ecosysteem van applicaties

Het ‘Watson Ecosystem’ geeft bedrijven toegang tot Watson’s database waarmee ze kunnen anticiperen op wat klanten willen en hun producten daar op af kunnen stemmen. Honderden startups hebben inmiddels  'powered by Watson' applicaties ontwikkeld.

Wayln helpt je met foto’s zoeken

De social media foto crawler WayIn gebruikt Watson’s beeldherkenningstechnologie om afbeeldingen te zoeken. De app verzamelt en tagt dagelijks rond 200 miljoen foto’s die aan de hand van informatie als demografie gefilterd worden. Zelfs zonder tags zijn ze met ‘Watson powered’ WayIn toch doorzoekbaar.

Wine4.Me – jouw perfecte wijn snel gevonden

Ook Wine4.Me is een ‘powered by Watson’ app. Het vindt, gebaseerd op jouw smaak, de lekkerste wijn voor je. Met behulp van klantprofielen en predictive analytics, adviseert Wine4.Me wijn die specifiek is afgestemd op de smaak van de klant. Bij de slijterij kan de klant middels een touchscreen op zoek naar een goede wijn die bijvoorbeeld past bij een visschotel. Vervolgens genereert de Wine4.Me app informatie over wat de winkel op voorraad heeft. Elke zoekopdracht wordt opgeslagen en creeert rijke data analytics voor de slijterij.

WayBlazer- de vriendelijke digitale toeristische assistent

Dan is er de reisassistent WayBlazer die zijn reisadvies baseert op bronnen zoals recensies in tijdschriften, blogs en social media. WayBlazer beantwoordt vragen als “Wat is het beste restaurant in Venetië?" of “Waar huur ik de mooiste gondel?” WayBlazer’s ‘discovery engine’ slaat informatie van gebruikers op om bestemmingen, voorkeuren, en aanbiedingen te koppelen aan sociale en culturele informatie.
 

Tot de volgende mindshift.

Richard van Hooijdonk

Trendwatcher & futurist


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen