BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Sport

Utrecht haalt Tour-start binnen

  • BNR Webredactie
vrijdag 8 november 2013, 9:56 Update: vrijdag 8 november 2013, 15:10
Aleid Wolfsen: "Er komen toeristen nog tijden later naar Nederland om te kijken waar ooit de Tour gestart is. Dat is prachtig." Aleid Wolfsen: "Het is zo'n mooie dag!" BNR's Laurens Boven: "Wat Wolfsen betreft zit het businessmodel goed in elkaar en zal het de stad direct geld opleveren"

De Tour de France start in 2015 in Utrecht. De gemeente Utrecht voerde jarenlang campagne om het Grand Départ van het grootste wielerspektakel ter wereld binnen te halen.

Dit voorjaar reserveerde de stad al 5 miljoen euro voor de werving. Het bedrijfsleven heeft naar verluidt de resterende 5 miljoen bij elkaar gebracht.

Burgemeester Aleid Wolfsen was vorige maand nog bij de presentatie van het rittenschema van de Tour in 2014 voor een laatste lobby bij de tourdirectie. Hij voorspelt voor 2015 een "fantastisch feest".

Wolfsen
"We hebben een Giro-aankomst gehad in 2010 en we hebben gemerkt dat elke euro die je erin steekt, rendeert in veelvoud. In zo'n week komen 800.000 toto 1 miljoen bezoekers naar de stad. Burgemeester Ton Rombouts van Den Bosch spreekt van een periode vóór de Tour en een periode erná. Er komen toeristen nog tijden later naar Nederland om te kijken waar ooit de Tour gestart is. Dat is prachtig."

Een 'opt-out' voor het geval er toch een kink in de Tour-kabel komt heeft Wolfsen niet. Sinds 2008 zijn grote schandalen door de introductie van het medisch paspoort en where-abouts uitgebleven. "De Tour was popuairder dan ooit en we hebben geen enkel schandaal gehad de laatste jaren. We zijn nu echt in een heel feestelijke stemming. Als je kijkt naar de afgelopen jaren is de Tour altijd mooi en feestelijk georganiseerd, zonder gedoe. En dat zal in 2015 weer zeker het geval zijn. Het is koers in Utrecht!"

'Goed voor de stad'
"De start van de Tour de France in Utrecht is goed voor Nederland, goed voor stad en regio en goed voor de sport. Het geeft Utrecht de kans om voor een internationaal publiek de stad te laten zien'', zegt Wolfsen.

De burgemeester verwacht dat Utrecht geld gaat verdienen aan het evenement, zegt verslaggever Laurens Boven. "Hij verwacht dat alle hotels vol zullen zitten, dat er 800.000 tot 1 miljoen mensen naar de stad komen, dus wat hem betreft zit het businessmodel goed in elkaar en zal het de stad direct geld opleveren tijdens die week en natuurlijk heel veel in de pr."

Rotterdam
Utrecht was in 2010 al dichtbij het beoogde doel, maar in dat jaar kreeg Rotterdam de voorkeur. In 2010 was Utrecht wel aankomstplaats van de tweede etappe van de Giro d'Italia.

De tourstart in 2015 ziet de burgemeester als een bekroning voor alle inspanningen die het campagneteam heeft geleverd. "Gezamenlijk is een topprestatie neergezet. Het bedrijfsleven levert een grote financiële bijdrage. Dit is uniek te noemen, zeker in deze economische tijd. Ik ben daar enorm trots op."

Steun
Een grote meerderheid van de Utrechtse politiek heeft burgemeester Aleid Wolfsen altijd gesteund in zijn strijd om de start van de Tour de France naar Utrecht te halen. Wolfsen is daar bijna zijn hele burgemeestersperiode in Utrecht mee bezig geweest.

GroenLinks en de ChristenUnie staan wel achter de komst van Le Grand Départ, maar willen dat het de gemeente geen geld kost. De kosten zouden helemaal opgebracht moeten worden door het bedrijfsleven. Deze fracties vinden dat Utrecht de laatste jaren al genoeg geld heeft besteed aan "meer dan plaatselijke'' publiekevenementen. De 3 raadsleden van de SP zijn vanaf het begin tegen de lobby geweest.

Zesde Nederlandse startplaats
Utrecht wordt de zesde Nederlandse startplaats van de Tour de France. Amsterdam was in 1954 de eerste stad buiten Frankrijk waar de wielerronde begon. Daarna volgden Scheveningen in 1973, Leiden in 1978, Den Bosch in 1996 en Rotterdam in 2010.

SportTour de FranceUtrechtWielrennen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Pilotevenementen zetten samenleving op een kier

Thuisvoordeel in voetbal blijft, gedrag scheidsrechter verandert

Bahrein maakt zich op voor Formule 1

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play