Sportscholen passen voorwaarden aan
Na Fit for Free passen ook elf andere landelijke sportschoolketens hun voorwaarden en informatie aan. Dat heeft de Autoriteit Consument en Markt bekendgemaakt.
Frederique Hermie van de ACM kreeg vaak klachten over sportscholen. “We kregen bij ons publieksloket Consuwijzer diverse klachten binnen van consumenten. Bijvoorbeeld over het opzeggen van een contract", legt ze uit op BNR.
Voorbeelden daarvan? Hermie: "Dan werden er niet de juiste termijnen in acht genomen of er was onduidelijkheid over de tarieven, wist men bijvoorbeeld niet dat er inschrijfgeld betaald moest worden."
“Je kunt natuurlijk aan een abonnement vastzitten als je een bepaald contract afsluit", gaat ze verder. "In de sportschoolwereld is dat vaak voor een jaar of voor twee jaar. Maar daarna mag dat stilzwijgend worden omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Dan is wel de regel dat je per maand op ieder gewenst moment kan opzeggen. Dat was voor veel consumenten niet duidelijk. Het was ook zo dat veel sportschoolketens daar ook niet van af wisten of daar niet naar handelden.”