Hoe Schippers haar commerciële waarde met tweets kan verhogen
Iedereen wil deze week een stukje van Dafne Schippers. Met een imagowaarde van enkele tonnen is ze een gewilde sporter voor verschillende sponsors, maar eerst zal ze aan haar social media skills moeten werken. Redacteur Geertjan hahn zocht uit hoe.
De atlete die deze week de zilveren medaille op het WK won wordt beladen met aandacht. Vooral online steeg haar fanclub in groten getale. Toch kunnen haar social media prestaties nog wel een zetje gebruiken, zegt online specialist Jaap van Zessen.
Michel van Grunsven, partner bij TripleDouble, schat Schippers’ ‘marktwaarde’ op enkele tonnen. Volgens Van Zessen zal dit bedrag mogelijk nog stijgen als ze meer aandacht besteedt aan haar social media uitingen.
Van Zessens advies aan topsporters op social media: “Wees creatief, post niet alleen een tekst over het winnen van de wedstrijd, maar zorg voor interactie met foto’s, video’s en meer. Plaats berichten in meerdere talen. Zorg voor snelle communicatie; dus zend direct na het behalen van de medaille een foto aan je volgers.”
Met welke partij Schippers in zee zal gaan is nog niet bekend. Er staat haar in ieder geval naast haar sportcarrière een grote commerciële uitdaging te wachten.