Sport22 apr '15 09:00

Philips verdwijnt van shirt PSV

Auteur: Eva Oude Elferink

Het is het einde van een tijdperk. Philips verdwijnt na 34 jaar als sponsor op het shirt van de Philips Sport Vereniging, oftewel PSV. Na volgend jaar zomer maakt Philips plaats voor een andere sponsor.

ANP Memphis Depay van PSV baalt na zijn gemiste penalty tegen Willem II tijdens de eredivisiewedstrijd.
ANP Memphis Depay van PSV baalt na zijn gemiste penalty tegen Willem II tijdens de eredivisiewedstrijd.

De reden? Philips is de afgelopen jaren erg veranderd, zegt woordvoerder Eric Drent. "We zijn veel meer een business to business bedrijf geworden, dus we zoeken meer een samenwerking in het veld van gezondheidszorg en verlichting. Daar past de shirtsponsoring wat minder goed bij." De sponsorrelatie met PSV wordt niet opgezegd, maar krijgt een andere invulling. Drent:

Toon Gerbrands, algemeen directeur bij PSV, is niet rouwig om het besluit van Philips. In tegendeel, hij ziet juist kansen: "Dit geeft ons de kans om commercieel te groeien. Philips blijft bij PSV betrokken, ook voor substantiële bedragen. Dat betekent dat wij ruimte op het shirt krijgen om een nieuwe partij te vinden. Als je dat bij elkaar optelt gaan de sponsorinkomsten dus omhoog."

Historie
Lastig is het wel, erkent Philips-woordvoerder Drent. Vanwege die historie. "Er zit natuurlijk een hele hoop emotie bij. Maar we denken wel dat als we het verhaal vertellen dat erachter zit en als het nieuwe sponsorcontract helder is, dat mensen het dan wel goed zullen begrijpen."

In dat contract zal ook komen te staan welke sponsors wel en welke niet op het shirt zullen komen. Zodat, zegt Drent, "je niet in elkaars vaarwater zit".  Zo zullen bedrijven als Sony en Samsung geen kans maken de plek van Philips in te nemen, zegt Gerbrands.

"Het bedrag dat Philips nog betaalt, is dusdanig dat we hebben afgesproken dat de concurrentie van Philips niet op het shirt komt."

Contracten
Het sponsorcontract met PSV is overigens niet het enige dat door Philips wordt heroverwogen, al zijn daar verder nog geen beslissing over genomen. "Onze sponsorrelatie met PSV is de oudste, maar we houden meerdere zaken tegen het licht", zegt Drent.

Een meer recente samenwerking met het Rijksmuseum waarvoor Philips de verlichting verzorgde, noemt hij meer in lijn met het nieuwe beleid.  "Dat vinden we nou een heel goede sponsorrelatie."

Voor PSV geldt nu dat de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor kan beginnen. Gerbrands: "Met Philips is het zodanig afgesproken dat wij de ruimte krijgen om het shirt na volgend seizoen te verkopen. Die tijd heb je ook wel echt nodig."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen