Sport10 jul '14 12:05

TVM-renners Voskamp en Blijlevens bekennen epo-transport

Auteur: BNR Webredactie

Bart Voskamp en Jeroen Blijlevens waren in 1998 betrokken bij het transport van epo. De twee oud-renners van TVM zeggen dit in een uitzending van het programma Andere Tijden Sport, dat donderdagavond wordt uitgezonden.

In maart 1998 werd een vrachtwagen van TVM aangehouden met 104 ampullen van het verboden middel. Toen deze vondst 3 maanden later tijdens de Ronde van Frankrijk naar buiten kwam, werden ploegleider Cees Priem, verzorger Jan Moors en ploegarts Andrej Michailov enkele weken achter de tralies gezet.

Voskamp en Blijlevens geven nu toe dat de epo voor hen was bestemd. Voskamp bekent voor het eerst dat hij doping nam. "Helaas was een onderdeel daarvan voor mij bestemd”, aldus Voskamp. "Ik heb helaas gebruikt ja. Was het een keuze of een optie? Op een gegeven moment was het geen optie meer. Als ik de keuze had gemaakt het niet te doen, dan had ik de had de passie waar ik verliefd op was los moeten laten en had mijn baan kwijt geraakt.''

Priem niet op de hoogte
De vrachtwagen met ampullen kwam uit Murcia. Blijlevens geeft toe dat hij daar de epo kocht en legde ze vervolgens zelf in de truck. Volgens Blijlevens was ploegleider Cees Priem hiervan niet op de hoogte: "Ik ben er van overtuigd dat Cees dat niet wist.'' Blijlevens gaf vorig juli in een open brief al toe dat verboden middelen nam. Hij werd daarna ontslagen als ploegleider bij Belkin.

Voskamp heeft tot donderdag altijd ontkend. Hij zegt in de uitzending dat Priem, Moors en Michailov in zijn ogen onterecht zijn veroordeeld. Michailov heeft altijd verklaard dat de ampullen bestemd waren voor een kinderziekenhuis in Rusland. Priem en Moors hebben altijd ontkend iets met de zaak te maken te hebben.

Tour du Dopage
De Tour van 1998 stond vooral in het teken van doping. Festina werd eerder al uit de wedstrijd gehaald vanwege georganiseerd dopinggebruik. Na de vondst van de ampullen bij TVM werden Priem en Michailov op een van de rustdagen opgepakt in een hotel. Daarna volgden meer invallen waarbij ook de renners werden ondervraagd en Moors werd opgepakt. Het peloton was het niet eens met de gang van zaken en in de 17e rit kwamen na een protestactie vier renners van TVM gezamenlijk als eerste over de finish. Twee dagen later verliet de volledig TVM-ploeg de Tour. Priem en Moors mochten pas in december 1998 Frankrijk weer verlaten. Priem werd jaren later veroordeeld tot 18 maanden voorwaardelijk voor handel in en transport van drugs.

TVM geschrokken
TVM is geschrokken van de bekentenis van de twee oud-renners. "We zijn behoorlijk geschrokken door de bekentenissen en we vinden het ook een erg late biecht'', aldus de woordvoerder van het transportverzekeringsbedrijf. "Maar we zijn ook blij dat ze uiteindelijk hun verantwoordelijkheid hebben genomen. De geschiedenis is hiermee geschreven. Het is de dag van eerherstel van ploegleider Cees Priem en verzorger Jan Moors.''

Over het feit dat Priem en Moors een aantal maanden hebben vastgezeten: "Ze zijn jaren door een hel gegaan. Het was beter geweest als ze eerder naar buiten waren gekomen. Maar nu is het wel duidelijk dat er geen sprake was van georganiseerd dopinggebruik binnen de ploeg", stelt TVM.

Geen bewijzen gevonden
Cees Priem zelf heeft geëmotioneerd gereageerd: "Nou dat is mooi'', zegt de oud-ploegleider donderdag in de uitzending als hij de verklaring van het tweetal hoort. "Het is wel een beetje laat, maar beter laat dan nooit. We wisten wel dat er gerommeld werd in de ploeg. Maar we konden er geen vinger achter krijgen wie het precies waren en we konden ook geen bewijzen vinden."

Bart Voskamp heeft er vanwege zijn dopingbekentenis zelf voor gekozen om geen analist meer te zijn bij Radio Tour de France. Dat heeft Maarten Nooter, hoofdredacteur NOS Sport donderdag in een reactie laten weten. "Voskamp heeft zelf de regie genomen over zijn verleden en over zijn toekomst. Hij wil schoon schip maken", aldus Nooter.

Voskamp weg bij Radio Tour de France
"Omdat de uitzending van Andere Tijden Sport midden in de Tour valt, besefte hij dat hij zelf nieuws zou worden. Daarom vond hij het beter om dit jaar niet mee te werken aan Radio Tour de France. Hij heeft dat, ruim voor de dag van vandaag, met mij besproken en ik ben het geheel met hem eens.''


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen