‘Pr-stunt Edwin van der Sar goed voor imago Ajax’
Niet de langverwachte hoofdsponsor was het ‘grote nieuws’ van commercieel directeur Edwin van der Sar, maar een PR-stunt met het nieuwe voetbalshirt. Ondanks het feit dat Van der Sar géén hoofdsponsor kon presenteren, is het volgens marketingdeskundigen een briljante zet.
Met verborgen camera kregen Frank de Boer en andere Ajacieden het nieuwe shirt van Ajax te zien. Allerlei merkwaardige ontwerpen: ruitjes, afbeeldingen van tulpen, veel felle kleuren en zelfs een leeuw.
Marketingstunt
Mooie grap, maar nog steeds niet de nieuwe geldschieter waar fans
en nieuwsgierige journalisten al maanden op wachten. Iets waar sportmarketeer
Marcel van Beerthuizen, van Bigplans, het niet mee eens is. “Je zou kunnen
zeggen dat dit de eerste grote marketingstunt is van commercieel directeur
Edwin van der Sar. Dat heeft hij heel goed gedaan.”
Rogier van Kralingen, van Innoa, neemt het voor de directeur van Ajax op. "Ik vind de actie gewoon getuigen van zelfverzekerdheid en nog veel belangrijker: van zelfspot. Het is het tegenovergestelde van wat je zou kunnen zeggen de arrogante kampioen Ajax, het is wel eens fris om te zien dat ze zichzelf niet zo heel serieus nemen.”
Dat Van der Sar vandaag niet met een nieuwe naam voor op het shirt komt, is niet alleen aan hem te wijten. “Het is lastig om een shirtsponsor te vinden, zelfs voor een club als Ajax. Vier keer op rij kampioen, schrijft zwarte cijfers, heeft geen schulden. Ik denk niet dat wij het zouden moeten beoordelen in de zin van ‘het is jammer dat er geen hoofdsponsor is gevonden’. Ik neem aan dat ze daar 24 uur per dag mee bezig zijn."
Gratis reclame
De actie is, kortom, zeer
geslaagd volgens de twee marketingdeskundigen. Dat de pr-stunt zo breed wordt
uitgemeten in de media, is volgens Beerthuizen het voorbeeld dat een nieuwe
hoofdsponsor over gratis reclame niet hoeft te klagen. Het filmpje van de stunt
is al meer dan tienduizend keer bekeken op YouTube. En allebei de heren
weten een ding zeker: de volgende stunt van Van der Sar is het presenteren van
een nieuwe hoofdsponsor. Met, of zonder verborgen camera.