Hij kijkt er niet van op dat de trotse koploper geen shirtsponsor heeft, zegt hij tegen BNR. "Ik denk dat er in potentie best wel sponsors zouden moeten zijn voor al die feiten die er zijn: een mooi stadion, aantrekkelijk voetbal. Maar een sponsor weet waar hij terecht komt."
Handelshuis
Hij gaat verder: "Het is zo langzamerhand genoegzaam bekend
dat Vitesse meer een handelshuis is geworden dan een voetbalclub.
Voor hetzelfde geld worden er in de winterstop weer spelers
verkocht, komt er weer een nieuwe eigenaar. En wat is dat dan voor
eigenaar: is het een Rus, Kazach of iemand uit Oekraïne? De fans
lopen niet weg, maar het stadion zit niet vol. Absoluut niet,
halfvol zelfs."
Van den Wall Bake ziet nog een probleem voor de Arnhemse club: "Een sponsor wil medezeggenschap hebben over het commerciële beleid waar de sponsor instapt. En een sponsor wil ook graag volle stadions en een enthousiast publiek zien. Als dat er niet is, zegt een sponsor dat 'ie liever naar iets anders gaat."
Imago niet al te fris
De term dubieus geld valt regelmatig als het over Vitesse
gaat. Of hij denkt dat de mist waarin de club is opgetrokken
Vitesse schade bezorgt? "Je hebt te maken met de perceptie:
hoe staat Vitesse op dit moment bij de consument genoteerd? De
perceptie is dat daar Russisch geld in zit en hoe komen die Russen
aan dat geld? De vorige eigenaar, meneer Jordania, had op z'n minst
een dubieus verleden. Of dat terecht is of niet, weet ik niet, maar
het is wel de perceptie. Hij is in verband gebracht met wapenbezit,
heeft voor iets in voorarrest gezeten. Dat zijn allemaal zaken die
bepalen wat op het moment je imago is. Dat is niet al te fris."
Het zou Van den Wall Bake niet verbazen als over een half jaar ineens Gazprom op het Vitesse-shirt prijkt. "Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn gezien de connecties van de eigenaars van de club. Als er opeens een Nederlands bedrijf op komt te staan, zou ik er wel even van opkijken. Een Nederlands bedrijf heeft geen behoefte aan een club die het imago heeft van een handelshuis in plaats van een voetbalclub. Een club die in handen is van Russisch geld, waarbij je je maar af moet vragen waar dat geld vandaan komt."
Peter Bosz
Dat telt zwaarder dan op zaterdag- of zondagavond bij Studio
Sport langskomen als de shirtsponsor van de koploper van de
eredivisie? "Ja. Sponsoring is communicatie door associatie. Je wil
als merk geassocieerd worden met een positief iets. Vitesse is
positief wat voetbal betreft, maar niet ten aanzien van imago. Waar
komt het geld vandaan? Hoe zit de club in elkaar? Wie leidt die
club? Ze moeten heel blij zijn met Peter Bosz als trainer. Maar die
heeft alleen te maken met sportieve resultaten. Hij is blij als hij
spelers gestald krijgt van Chelsea."
Negatieve aandacht
Nee, de sport- en sponsoradviseur gelooft niet in de wet die
zegt dat ook negatieve aandacht van pas komt. "Je wordt in het
leven beoordeeld op in welk gezelschap je verkeert. En je wil niet
in gezelschap bivakkeren van dubieus geld, Russisch gedoe en een
handelshuis in plaats van een voetbalclub."