Sport11 nov '13 12:58

Vitesse-shirt niet interessant voor Nederlandse bedrijven

Auteur: Pieter van den Akker

Ze staan bovenaan in de eredivisie met aantrekkelijk voetbal dat wordt gespeeld in een mooi stadion. Toch is het shirt van Vitesse als reclamezuil niet interessant voor Nederlandse bedrijven. Volgens sport- en sponsoradviseur Frank van den Wall Bake is dat geen toeval. "Je wil als sponsor niet dat er slecht gepraat wordt over datgene waarmee jij verbonden bent."

Hij kijkt er niet van op dat de trotse koploper geen shirtsponsor heeft, zegt hij tegen BNR. "Ik denk dat er in potentie best wel sponsors zouden moeten zijn voor al die feiten die er zijn: een mooi stadion, aantrekkelijk voetbal. Maar een sponsor weet waar hij terecht komt."

Handelshuis
Hij gaat verder: "Het is zo langzamerhand genoegzaam bekend dat Vitesse meer een handelshuis is geworden dan een voetbalclub. Voor hetzelfde geld worden er in de winterstop weer spelers verkocht, komt er weer een nieuwe eigenaar. En wat is dat dan voor eigenaar: is het een Rus, Kazach of iemand uit Oekraïne? De fans lopen niet weg, maar het stadion zit niet vol. Absoluut niet, halfvol zelfs."

Van den Wall Bake ziet nog een probleem voor de Arnhemse club: "Een sponsor wil medezeggenschap hebben over het commerciële beleid waar de sponsor instapt. En een sponsor wil ook graag volle stadions en een enthousiast publiek zien. Als dat er niet is, zegt een sponsor dat 'ie liever naar iets anders gaat."

Imago niet al te fris
De term dubieus geld valt regelmatig als het over Vitesse gaat. Of hij denkt dat de mist waarin de club is opgetrokken Vitesse schade bezorgt?  "Je hebt te maken met de perceptie: hoe staat Vitesse op dit moment bij de consument genoteerd? De perceptie is dat daar Russisch geld in zit en hoe komen die Russen aan dat geld? De vorige eigenaar, meneer Jordania, had op z'n minst een dubieus verleden. Of dat terecht is of niet, weet ik niet, maar het is wel de perceptie. Hij is in verband gebracht met wapenbezit, heeft voor iets in voorarrest gezeten. Dat zijn allemaal zaken die bepalen wat op het moment je imago is. Dat is niet al te fris."

Het zou Van den Wall Bake niet verbazen als over een half jaar ineens Gazprom op het Vitesse-shirt prijkt. "Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn gezien de connecties van de eigenaars van de club. Als er opeens een Nederlands bedrijf op komt te staan, zou ik er wel even van opkijken. Een Nederlands bedrijf heeft geen behoefte aan een club die het imago heeft van een handelshuis in plaats van een voetbalclub. Een club die in handen is van Russisch geld, waarbij je je maar af moet vragen waar dat geld vandaan komt."

Peter Bosz
Dat telt zwaarder dan op zaterdag- of zondagavond bij Studio Sport langskomen als de shirtsponsor van de koploper van de eredivisie? "Ja. Sponsoring is communicatie door associatie. Je wil als merk geassocieerd worden met een positief iets. Vitesse is positief wat voetbal betreft, maar niet ten aanzien van imago. Waar komt het geld vandaan? Hoe zit de club in elkaar? Wie leidt die club? Ze moeten heel blij zijn met Peter Bosz als trainer. Maar die heeft alleen te maken met sportieve resultaten. Hij is blij als hij spelers gestald krijgt van Chelsea."

Negatieve aandacht
Nee, de sport- en sponsoradviseur gelooft niet in de wet die zegt dat ook negatieve aandacht van pas komt. "Je wordt in het leven beoordeeld op in welk gezelschap je verkeert. En je wil niet in gezelschap bivakkeren van dubieus geld, Russisch gedoe en een handelshuis in plaats van een voetbalclub."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen