BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Sport

Vitesse-shirt niet interessant voor Nederlandse bedrijven

  • Pieter van den Akker
maandag 11 november 2013, 12:58

Ze staan bovenaan in de eredivisie met aantrekkelijk voetbal dat wordt gespeeld in een mooi stadion. Toch is het shirt van Vitesse als reclamezuil niet interessant voor Nederlandse bedrijven. Volgens sport- en sponsoradviseur Frank van den Wall Bake is dat geen toeval. "Je wil als sponsor niet dat er slecht gepraat wordt over datgene waarmee jij verbonden bent."

Hij kijkt er niet van op dat de trotse koploper geen shirtsponsor heeft, zegt hij tegen BNR. "Ik denk dat er in potentie best wel sponsors zouden moeten zijn voor al die feiten die er zijn: een mooi stadion, aantrekkelijk voetbal. Maar een sponsor weet waar hij terecht komt."

Handelshuis
Hij gaat verder: "Het is zo langzamerhand genoegzaam bekend dat Vitesse meer een handelshuis is geworden dan een voetbalclub. Voor hetzelfde geld worden er in de winterstop weer spelers verkocht, komt er weer een nieuwe eigenaar. En wat is dat dan voor eigenaar: is het een Rus, Kazach of iemand uit Oekraïne? De fans lopen niet weg, maar het stadion zit niet vol. Absoluut niet, halfvol zelfs."

Van den Wall Bake ziet nog een probleem voor de Arnhemse club: "Een sponsor wil medezeggenschap hebben over het commerciële beleid waar de sponsor instapt. En een sponsor wil ook graag volle stadions en een enthousiast publiek zien. Als dat er niet is, zegt een sponsor dat 'ie liever naar iets anders gaat."

Imago niet al te fris
De term dubieus geld valt regelmatig als het over Vitesse gaat. Of hij denkt dat de mist waarin de club is opgetrokken Vitesse schade bezorgt?  "Je hebt te maken met de perceptie: hoe staat Vitesse op dit moment bij de consument genoteerd? De perceptie is dat daar Russisch geld in zit en hoe komen die Russen aan dat geld? De vorige eigenaar, meneer Jordania, had op z'n minst een dubieus verleden. Of dat terecht is of niet, weet ik niet, maar het is wel de perceptie. Hij is in verband gebracht met wapenbezit, heeft voor iets in voorarrest gezeten. Dat zijn allemaal zaken die bepalen wat op het moment je imago is. Dat is niet al te fris."

Je staat eerste, speelt aantrekkelijk voetbal in een mooi stadion maar hebt geen shirtsponsor. Ra ra hoe kan dat?

— Frank v.d. Wall Bake (@FrankvdWallBake) November 11, 2013

Het zou Van den Wall Bake niet verbazen als over een half jaar ineens Gazprom op het Vitesse-shirt prijkt. "Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn gezien de connecties van de eigenaars van de club. Als er opeens een Nederlands bedrijf op komt te staan, zou ik er wel even van opkijken. Een Nederlands bedrijf heeft geen behoefte aan een club die het imago heeft van een handelshuis in plaats van een voetbalclub. Een club die in handen is van Russisch geld, waarbij je je maar af moet vragen waar dat geld vandaan komt."

Peter Bosz
Dat telt zwaarder dan op zaterdag- of zondagavond bij Studio Sport langskomen als de shirtsponsor van de koploper van de eredivisie? "Ja. Sponsoring is communicatie door associatie. Je wil als merk geassocieerd worden met een positief iets. Vitesse is positief wat voetbal betreft, maar niet ten aanzien van imago. Waar komt het geld vandaan? Hoe zit de club in elkaar? Wie leidt die club? Ze moeten heel blij zijn met Peter Bosz als trainer. Maar die heeft alleen te maken met sportieve resultaten. Hij is blij als hij spelers gestald krijgt van Chelsea."

Negatieve aandacht
Nee, de sport- en sponsoradviseur gelooft niet in de wet die zegt dat ook negatieve aandacht van pas komt. "Je wordt in het leven beoordeeld op in welk gezelschap je verkeert. En je wil niet in gezelschap bivakkeren van dubieus geld, Russisch gedoe en een handelshuis in plaats van een voetbalclub."

jordaniashirtsponsorSportVitesse
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Reactie Blok op dode WK-slaven Qatar is gotspe'

'Sportschool is deel van de oplossing'

UEFA lanceert nieuwe formule vanaf 2024

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Bidens nieuwe steunprogramma is totaal onnodig

Moet de baas appen in het verkeer ontmoedigen?

Henk Smit (Kees Smit) over stijgende vervoersprijzen

Hoe je de woningnood voor jongeren oplost

De groene ambities van Arla Foods en FrieslandCampina

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play