BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Sport

Etappe 9: Arc-et-Senans - Besançon | 9 juli

  • Anne-Greet Haars
maandag 9 juli 2012, 12:01

Bradley Wiggins heeft maandag overtuigend de tijdrit gewonnen. Wiggins pakte veel tijd op Cadel Evans. De Australiër die vorig jaar de Tour won moest 1.43 toegeven.

De Brit heeft met deze overwinning zijn leidende positie in de Ronde van Frankrijk verstevigd. De renner bereikte na 51 minuten en 24 seconden de finish in Besançon. Hij was 35 seconden sneller dan zijn land- en teamgenoot Christopher Froome. De Zwitser Fabian Cancellara werd derde op 57 seconden.

De geletruidrager nam afstand van Cadel Evans, zijn grootste concurrent voor de eindzege. De Australiër moest 1.43 toegeven, maar staat nog wel tweede in het algemeen klassement.

Nederlanders
Beste Nederlander van de dag was Lieuwe Westra. De Fries van Vacansoleil-DCM eindigde op de 17e plek op 2.45 van Wiggins. Van de Nederlandse renners in de Rabobank-ploeg was Laurens ten Dam de snelste.

Robert Gesink, Steven Kruijswijk en Bauke Mollema eindigden niet in de top veertig.

Morgen hebben de renners een rustdag, waarop ze dag daarna de bergen in zullen gaan.

Westra
Westra keek redelijk tevreden terug op zijn optreden in de eerste lange individuele tijdrit in de Ronde van Frankrijk. "Voor dit moment rijd ik een goede tijdrit'', meende de Fries van Vacansoleil-DCM, die in de eerste tourweek liefst drie maal ten val kwam.

De Nederlands kampioen tijdrijden had zich onderweg verbaasd over de zwaarte van het parcours, die volgens hem niet in overeenstemming was met de gegevens uit het routeboek.

"Ik weet niet wie die grafiek heeft gemaakt, maar het was bepaald niet vlak. Vaak moest ik terugschakelen naar het binnenblad. Ik ga dus ook niks zeggen over hoe zwaar de tweede tijdrit is. Dat zullen we zelf moeten zien.''

Gesink
Gesink had vooraf de eerste individuele tijdrit in de Ronde van Frankrijk omcirkeld als een van de belangrijke dagen voor het klassement. Nu een val en de gevolgen daarvan de Rabokopman naar achteren hebben geworpen, stapte hij maandag met een ander gevoel op de fiets.

"Ik ben niet voor 100 procent gegaan, maar heb wel doorgereden op zoek naar het goede gevoel'', vertelde de Achterhoeker na binnenkomst in Besançon.

Herstelmoment
Gesink denkt de tijdrit en de daaropvolgende rustdag vooral als herstelmoment te kunnen gebruiken. "Het ging in ieder geval al weer beter dan zondag. Opstaan is lastig maar als je eenmaal warm gefietst bent voelt het nog niet zo slecht.''

Specialist Martin
Net als tijdens de proloog kreeg de Duitse tijdritspecialist Tony Martin maandag in de eerste grote tijdrit in de Tour te maken een lekke band. Opnieuw moest de renner van Omega Pharma-QuickStep van de fiets.

"Ik voelde mijn achterwiel opnieuw weg slippen en wist het meteen: lekke band. Weer heb ik pech gehad'', mopperde Martin die in het tussenklassement wel Lieuwe Westra van de eerste plaats stootte.

In de proloog gaf hij uiteindelijk 23 tellen toe op winnaar Fabian Cancellara, zonder wielwissel was hij wellicht in de buurt van de Zwitser geëindigd. "Ik hoopte op een hele goede tijd, maar dit zal niet genoeg zijn. De ontgoocheling na zoveel pech is weer enorm groot.''

Pijnscheut
Martin brak bij een val in de eerste etappe ook nog een handwortelbeentje. "Ik voelde bij elke oneffenheid in het wegdek een ongelooflijke pijnscheut. Ik reed de tijdrit zonder brace en had dus geen enkele bescherming aan mijn hand.''

Op de rustdag van dinsdag wordt beslist of Martin in koers blijft. De wereldkampioen tijdrijden wil in Londen over enkele weken een gooi doen naar olympisch goud op de Spelen.

--------------------------------------------------------------

Startplaats
Arc-et-Senans is vooral bekend van de koninklijke zoutziederij. Het complex werd ontworpen door de architect Claude-Nicolas Ledoux. Het werd in opdracht van Lodewijk XVI gebouwd. In 1895 is de fabriek gesloten en sindsdien zit er een museum in de indrukkende gebouwen.

De zoutziederij staat ook op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Arc-et-Senans was tevens de startplaats van de eerste touroverwinning van Michael Boogerd in 1996. Deze etappe, die eindigde in Aix-les-Bains, was voor Boogerd zijn grote doorbraak.

Finish
Besançon, met zijn beroemde citadel, was al finishplaats in de Tour van 1905. De laatste keer dat de Ronde van Frankrijk er arriveerde won de Rus Sergei Ivanov. Dat was in 2009.

Nederlanders
Nederlanders wonnen ook in Besançon, de hoofdstad van het departement Doubs: Henk Nijdam in 1964, Jean-Paul van Poppel in 1988 en Jeroen Blijlevens in 1996.

Nog even één dag knallen voor de mannen, want morgen is er een dag rust.

etappeetappe 9Tour de FranceWielrennen
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Grote politieke partijen willen meer belasting van Google en Facebook

Dit moet je echt weten voor de volgende stap in je loopbaan

S4E164: Autoindustrie ziet pips, want er zijn geen chips

Ook raketten moeten worden getest alvorens te vliegen

Dirk Bruins (LTO Noord)

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play