Sport11 mrt '14 17:15

Meer hardlopers dus ook meer sportblessures

Auteur: Harmen Simon Teunis

Steeds meer Nederlanders lopen hard en dat heeft tot een flinke verhoging van het aantal sportblessures geleid. Een half miljoen meer, zo heeft de stichting VeiligheidNL becijferd.

En met het vroege voorjaar begint het hardloopseizoen dit jaar wat vroeger. Hoogste tijd dus voor een hardlooplesje voor verslaggever Martijn de Rijk.

“We zien in 2012 een flinke toename van het aantal hardlopers”, zegt Casper Dirks van VeiligheidNL tegen De Rijk. “Van 1,5 miljoen naar 1,9 miljoen. Dat zien we ook terug in het totaal aantal blessures die de mensen hebben opgelopen.”

Dat het aantal blessures ook hard is toegenomen, komt doordat hardlopen een blessuregevoelige sport is. “Bij hardlopers gebeurt het gemiddeld genomen drie keer zo veel dan dan gemiddeld. Daarnaast zijn beginnende hardlopers extra blessuregevoelig."

Maar daar valt wel een hoop terrein te winnen. “Langzaam opbouwen en goed je enkels trainen op de trap”, is een van de tips. “Je moet met je hakken op het hoekje van de trap gaan staan en dan je tenen omhoog duwen. Daar worden je enkels sterk van.”

Belangrijke tips
De belangrijkste tip die deze week denkt: ik ga de deur uit? “Doe dat geleidelijk. Stap niet de deur uit om als een kip zonder kop te lopen. Het is verstandig om rustig aan te beginnen. Begin eerst met een beetje wandelen, zachtjes aan hardlopen, een beetje wandelen en zachtjes aan hardlopen. En na een minuut vijf moet je wat dynamische rekoefeningen en wat losmakende oefeningen doen.”

Qua frequentie moeten de beginnende hardlopers niet te hard van stapel lopen. “We adviseren in eerste instantie om maximaal twee keer per week te trainen. Je moet ook goed naar lichaam luisteren.”

Los van de blessures is het zeker nog verstandig om hard te lopen. “Je moet alleen wel even nadenken hoe je dat gaat doen. Maar onderaan de streep levert het zowel financieel winst op als ook qua gezondheid. Want mensen zijn een stuk fitter en maken daardoor ook minder gebruik van de gezondheidszorg. Maar je moet eigenlijk wel zorgen dat je zo snel mogelijk een gevorderde hardloper wordt.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen