Opel 4 jaar hoofdsponsor Feyenoord
Autofabrikant Opel is de komende 4 jaar hoofd- en shirtsponsor van Feyenoord. Dat heeft de Rotterdamse voetbalclub maandag bekendgemaakt.
Opel is de opvolger van verzekeraar ASR die de laatste maanden van dit seizoen de plaats op het shirt al afstond aan Diergaarde Blijdorp.
Opel was in de jaren 80 ook al sponsor van Feyenoord. Hoeveel geld met de overeenkomst gemoeid is, werd niet bekendgemaakt. Behalve het eerste elftal sponsort Opel ook de jeugdopleiding en Sportclub Feyenoord tot aan de zomer van 2017. "Het is mooi en goed voor de uitstraling van onze club dat zo’n gerenommeerd merk zich met een meerjarig contract nadrukkelijk aan ons wil verbinden'', liet commercieel directeur Mark Koevermans weten.
Koevermans noemt Opel een mooi merk en een mooi bedrijf. "Een groot moederbedrijf met ontzettend veel passie voor voetbal. Ze keren helemaal terug in voetbal in Nederland in ieder geval. Wellicht ook in Europa. Voor ons een perfecte partner voor de komende vier jaar.”
Karl Howkins, algemeen directeur Opel Nederland, was al net zo enthousiast: "Beide merken zijn vastberaden in hun ambitieuze plannen om te groeien naar een succesvolle toekomst.''
Lange zoektocht
Koevermans noemt de zoektocht naar een nieuwe sponsor een lange. Want anderhalf
jaar geleden besloot de club al in overleg met de huidige hoofdsponsor ASR dat
na 22 jaar een einde zou komen aan de samenwerking.
"Je merkt wel dat er wat aan de hand is in de wereld. We hebben ook bewust lang gewacht omdat bijvoorbeeld nog een gok is wanneer de online betting-markt open gaat. De vraag is wanneer en of die bedrijven ook bereid zijn daar substantieel voor te betalen."
Feyenoord kiest
voor continuïteit
Daarom heeft de commercieel directeur eerst ook bekeken of het misschien de
tijd moest overbruggen met een sponsorcontract voor kortere duur. Totdat Opel
om de hoek kwam kijken. "Toen Opel aangaf serieus terug te willen in
voetbal en door de link die we met het merk hadden, waren we er snel uit. We
kiezen voor continuïteit en rust in de club. Dus hebben we voor vier jaar
getekend."
Hij noemt de contractduur van vier jaar geen lange tijd. "Je hebt toch een jaar tot anderhalf jaar nodig om een goede partner te vinden en het helemaal uit te werken. Dat zou betekenen dat als je twee jaar tekent, je morgen alweer verder moet kijken. Dat willen we helemaal niet. We willen juist met Opel gaan kijken wat we kunnen doen de komende jaren. Daar heb je gewoon een iets langere termijn voor nodig om aan elkaar te wennen en dat helemaal 100 procent te benutten."
Geen bedrag
Koevermans weigerde tijdens de persconferentie het bedrag te noemen wat gemoeid
is met het sponsorcontract. De vergelijking met de eeuwige aartsrivaal uit
Amsterdam is natuurlijk wel snel gemaakt. Aegon betaalt Ajax 12 miljoen euro
per jaar. Maar of Feyenoord een vergelijkbaar bedrag ontvangt, wil Koevermans
ook niet zeggen.
"Het is een substantieel deel van onze sponsorinkomsten. Maar we gaan niet inhoudelijk in op contracten. Wij zijn blij met het totale contract, met de inhoud en de voorwaarden. [...] Door sportmarketingbureaus is uitgezocht dat Feyenoord en Ajax, mits in goeden doen, vanwege de fanbase en de grootte de van club ongeveer hetzelfde waard moeten zijn. Maar het heeft geen zin om over bedragen te praten omdat we tevreden zijn met de deal", aldus Koevermans.
Prachtig plaatje in de Kuip. Toen en nu
#feyenoord
yfrog.com/gy86520109j
—
Corné Hendriks (@cornehendriks)
4
maart 2013
Blij met het nieuwe shirt
Met het nieuwe shirt is Koevermans in ieder geval al blij.
"Je zag vandaag Ben Wijnstekers in het shirt van de jaren '80, die
hij nog net aan kon. En Jordy Clasie had het nieuwe shirt aan, dus
ook met het nieuwe shirt wat we volgend jaar dragen met daarop ook
het Opel-logo. Het zag er strak uit. Dus dat kan alleen maar goed
komen."