Sport2 okt '13 13:27

Focus op online: VI vindt het net steeds beter

Auteur: Thijs Baas

Een tijdschrift, een grote website, een tv-programma en een boekenuitgeverij: de afgelopen jaren is Voetbal International uitgegroeid tot een multimediaal platform van formaat. En dat gaat niet altijd geruisloos, erkennen de nieuwe weekblad-hoofdredacteuren Thijs van Veghel en Tom van Hulsen in BNR Paul van Liempt.

Voetbal International wil online ervaring lezers verbeteren met nieuw cms
Voetbal International wil online ervaring lezers verbeteren met nieuw cms

Zo trok presentator Wilfred Genee van het tv-programma een 'papieren' verhaal over sc Heerenveen in twijfel, wat op de weekbladredactie niet bepaald goed viel. "Maar het is uitgesproken en inmiddels gaan we weer over tot de orde van de dag. Live-televisie is onvoorspelbaar en ik vind Wilfred Genee een uitstekende presentator, maar dit was niet goed. Wij hebben een redactionele bijdrage aan het programma, er wordt een verhaal ingebracht waar gedegen onderzoek naar is gedaan en dat wordt op basis van één bron in twijfel getrokken."

Ook de stevige meningen in het tv-programma schaden het blad VI op geen enkele manier, hoewel het onderscheid voor sommige mensen lastig is. "Louis van Gaal is niet gecharmeerd van het programma, en die is daar principieel in. Hij wordt regelmatig gevraagd voor een interview in het blad, en ik denk dat hij het op een verkeerde manier aan elkaar koppelt. Maar VI is helemaal niet partijdig. Onze journalisten hebben allemaal een verschillende inslag en ze mogen schrijven wat ze willen. Het is heel raar dat VI als een Cruijff-blad wordt neergezet."

Clubwatchers
De kracht van VI zijn juist de vaste clubwatchers, vinden Van Veghel en Van Hulsen. "Wij willen nieuws brengen. Je wordt steeds ervarener en je weet ook steeds meer. Dat levert wat op, want ze weten álles." Alle bladen staan onder druk en dat is bij de Weekbladpers niet anders. We mogen ons gelukkig prijzen dat we nog een beetje een uitzondering zijn, maar bladen als VN en Opzij hebben het moeilijk en als het bij de Weekbladpers een stuk minder gaat, hebben wij daar ook mee te maken."

Het weekblad verloor dit jaar 4 procent van zijn oplage ten opzichte van vorig jaar. Twintigduizend stuks gingen eraf. Toch zijn de twee nieuwe hoofdredacteuren ervan overtuigd dat het blad nog jaren mee kan; 130.000 moet voldoende zijn om ook op papier nog langere tijd een rol te blijven spelen.

iPad
Eenvoudig zal dat niet altijd zijn. Jongere lezers halen hun informatie eerder van hun iPad, erkent Van Veghel. "En dús moet ook de online-leesbaarheid verbeteren. Er zijn veel initiatieven, zoals het aanbieden van losse artikelen via Blendle. We spraken onlangs Alexander Klöpping en hebben zijn verhaal een uur aangehoord. Is het goed voor VI om artikelen los aan te bieden? Wat is het gouden ei? Ik denk overigens dat hét gouden ei niet bestaat."

Eerder experimenteerde VI al met digitale radio, samen met Radio 538 en later Veronica. "Wij vonden dat dat niet per se toekomst had via een stream. Maar wél in audiofragmenten voor de website. De cijfers laten zien dat de interesse vooral uitgaat naar toevoegingen bij het nieuws. De ontwikkeling van digitale radio bleef wat achter, maar in de toekomst sluiten we het niet uit."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen