Sport24 aug '12 07:47Aangepast op 27 aug '12 13:41

Vrouwenvoetbal zoekt (h)erkenning

Auteur: Thijs Baas

In China, Brazilië, Duitsland en zeker in de VS is vrouwenvoetbal véél groter dan bij ons.

Zo keken naar de live-uitzending om de Olympische titel in Londen bijna 3,5 miljoen Amerikanen, alleen overtroffen door de 100 meter sprint. Toch lukte het daar in 2002 niet om een investering van 100 miljoen dollar om te zetten in een langlopende competitie; dat plan faalde in de VS tot twee keer toe.

Het grote succes van de gewonnen wereldbekers in 1991 en 1999 en vijf opeenvolgende finales op de Olympische Spelen ten spijt lukt het zelfs in de VS niet om de bezoekcijfers van de competitieduels in het vrouwenvoetbal boven de 3.500 te krijgen. En dan blijft de zilvervloot uit televisierechten natuurlijk ook weg.

Toch probeert men ook in ons land het vrouwenvoetbal boven het amateurniveau uit te tillen naar de op tv zo noodzakelijke aantrekkelijkheid, zegt Peter Lansaat van P 2 Sportsmarketing

`Concurreren
Want in de concurrentie met ander kijkvertier moet het voetbal op televisie kunnen concurreren. Maar net als bij de heren kan een spannende competitie alleen voorgeschoteld worden als er geld in wordt gestopt door investeerders, sponsors en reclamemakers. En dat hoeft helemaal niet veel te zijn, zegt Ajax-speelster Daphe Koster -warm pleitbezorgster van het vrouwenvoetbal.

Voor dat bedrag heb je als bedrijf dus al een prominente rol in de enige voetbalcompetitie van de Benelux. Maar ook voor adverteerders kan het aantrekkelijk zijn zich te verbinden aan het vrouwenvoetbal. Maak als ondernemer dan niet de traditionele denkfout dat vrouwen vrouwelijk benaderd willen worden, zegt Maureen van den Akker, partner van bureau Sister, dat zich richt op vrouwenmarketing.

Herkenning
Maar de belangrijkste voorwaarde is de herkenning die de jeugd en de kijker moet gaan krijgen met individuele sterspeelsters. In Brazilië was dat jarenlang Marta -die daarmee een flink salaris bij een verdiende. En in de VS is dat doelvrouw Hope Solo, waarvan de uitstraling net zo is als haar naam.

Gerelateerde artikelen