Sport27 mei '13 06:45Aangepast op 27 mei '13 08:41

Beckham het stijlicoon wint van de voetballer

Auteur: Margreeth Fernhout

Nee, de allerbeste voetballer ter wereld was David Beckham niet. Maar het is wel de voetballer die commercieel gezien het best profiteerde van zijn talent. Gistermiddag zette hij een punt achter zijn carrière.

Buiten de lijnen van het veld verdiende hij meer dan erbinnen. Met voetbal verdiende hij 9 miljoen euro, en hij sleepte maar liefst 37 miljoen euro aan sponsordeals binnen. Sportmarketeer Bob van Oosterhout noemt hem op BNR een voetballend merk. ''Hij heeft als een van de eersten voor elkaar gekregen zijn carrière ook commercieel te verzilveren.''

Het huwelijk met 'Posh Spice', nu beter bekend als Victoria Beckham, heeft daar enorm aan bijgedragen, zegt Van Oosterhout. ''Zijn looks, de glitter en glammer, zijn sterrenstatus: het kreeg allemaal meer diepgang door zijn huwelijk met Posh.''

En dat maakte dat ook de grote fashionmerken met Beckham aan de haal gingen. ''Armani sloot een driejarig contract á 20 miljoen pond met Beckham, niet met de voetballer, maar met het stijlicoon Beckham.''

Fluwelen traptechniek
Maar dat knappe koppie met z'n glamourechtgenote zou niets zijn zonder gouden voeten. Zonder voetbal zou Beckham niet zijn geworden wat hij werd. En voetballen kon hij, herinnert de bekende scout Piet de Visser zich. ''Ik zag 'm bij Jong Engeland, op het landentoernooi onder de 20. Een fluwelen traptechniek, schitterende voorzetten, goals, prachtige vrije trappen...''

De voetbalkwaliteiten van Beckham brachten hem vervolgens de wereld over. Na Manchester United en Real Madrid volgde LA Galaxy in de Verenigde Staten. Daar tekende hij een contract voor het astronomische bedrag van 250 miljoen dollar voor een periode van vijf jaar? Niet veel, als je bedenkt dat er in zijn hele carrière voor één miljard pond aan t-shirts met de naam Beckham achterop werden verkocht.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen