Sport7 feb '12 05:59

Hoe haal je de finish van de Elfstedentocht

Auteur: Harmen Simon Teunis

Een goede voorbereiding is het halve werk en daarom gaat BNR u helpen. BNR-redacteur Elfanie toe Laer selecteert de beste tips en die krijgt u deze week iedere ochtend voorgeschoteld. En die voorbereiding begint met voeding!

Op naar de finish van de Elfstedentoch! Ja echt, die eindstreep die gaat u halen! Maar, dan moet u wél goed eten.

Luc van Loon, hoogleraar Fysiologie van Inspanning aan de Universiteit Maastricht zou het liefst Eye of the Tiger van Survivor willen horen als hij zou finishen in Ljouwerd. Hij begint een beetje zenuwachtig te lachen als je hem vraagt of hij ooit die Elfstedentocht zal schaatsen maar als hij dat zou dan zou hij in ieder geval heel goed weten wat je moet eten.

"Alleen pasta lijkt me een beetje saai. Maar het lijkt me wel verstandig om meer koolhydraten tot je te nemen met de voeding." Want koolhydraten zijn heel belangrijk in aanloop naar de tocht der tochten. En die zitten heus niet alleen in pasta. Van Loon: "Veel aardappelen. Pasta is natuurlijk veel gehoord. Het gebruik van winegums."

Suikers
Dat klinkt een beetje vreemd. Maar zo gek is dat volgens Van Loon niet. Want, zegt hij, koolhydraten zijn gewoon suikers. "Het zijn enkelvoudige en meervoudige suikers. Dus dat loopt van sportdranken tot suiker in de suikpotten en winegums tot meer complexe koolhydraten zoals bijvoorbeeld volkorenbrood, pasta’s of aardappelen."

Want die suikers dat zijn nou net de belangrijkste brandstof die wij gebruiken bij intensieve inspanning. "Die kunnen we maar voldoende opslaan voor een uurtje intensief sporten en dan hebben we toch extra voorraden nodig."

Op tijd beginnen met eten
Goed om te weten. Maar wat betekent deze informatie voor de Friese Elfstedenpraktijk? Hoe vreten wij ons straks die 200 kilometer door? Want een veel gemaakte fout is dat mensen pas later in een tocht of wedstrijd gaan eten. En dan is het vaak al te laat. "Het is zaak om meteen al te beginnen. Dus ook in de periodes dat je nog geen honger hebt en ook geen hongerklop verwacht, om daar al voldoende te eten en drinken."

Maar dan kun je ook altijd nog grijpen naar energierepen. "Of bananen, en dat moeten wel rijpe bananen zijn. Dat is wel belangrijk. En ook witbrood.”

Goed doorvoed richting de finish dus. Morgen duikt redacteur Elfanie toe Laer in de psychische Elfstedenstrijd en zal zij u vertellen hoe u zich pyschisch kunt voorbereiden op de tocht.

Voor de schaatsers die nog niet zo bedreven zijn op de ijzers verzamelde BNR eerder tips om blessures te voorkomen. Die vindt u hier.

Gerelateerde artikelen