Sport4 sep '13 10:02Aangepast op 4 sep '13 13:25

Ajax onderhandelt door op sponsormarkt: wie biedt?

Auteur: Pieter van der Werff

Op de transfermarkt is Ajax nu weer even uitonderhandeld. Maar op de sponsormarkt gaan de onderhandelingen door. Hoofdsponsor Aegon stopt en Ajax is op zoek naar een nieuwe miljoenendeal.

Het is in Nederland de grootste  sponsordeal die er gesloten kan worden.  Hoofdsponsor worden van Ajax. en aangezien Aegon bezig is aan het laatste seizoen komt de plek op het shirt volgend seizoen beschikbaar.

Exposure, relatiemarketing en maatschappelijke verantwoordelijkheid
Welke Nederlandse bedrijven zouden daarvoor in de race kunnen zijn? Dan moet je eerst kijken naar wat een bedrijf zoekt in zo'n deal. Jan Driessen verantwoordelijk voor de sponsoring, communicatie en reclame van Aegon Nederland noemt drie dingen:

"Exposure in een positieve omgeving. Met Ajax krijg je dat het hele jaar rond, zowel nationaal als internationaal. Het tweede is relatiemarketing. Je kunt er veel relaties mee naar toe nemen; klanten, toekomstige klanten en medewerkers. En ten derde de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Met name die laatste tak wordt belangrijk. Er kijken miljoenen mensen naar. Je voedt veel mensen op in het voetbal en sportief bewegen. Je kunt er allerlei maatschappelijke projecten aan toevoegen."

Maar je moet het natuurlijk ook kunnen betalen. Het moet dus een grote partij zijn, die bij voorkeur de Nederlandse consument bedient en daarnaast internationaal actief is. Want zoals sportmarketingdeskundige Frank van de Wall Bake het zegt: "In een handelsmissie kun je beter met Ajax aankomen, met alle respect, dan met onze koning."

Banken en verzekeraars vallen af
Daarnaast valt een belangrijke categorie bedrijven valt af. Want banken en verzekeraars hebben het gevoel dat ze dit soort grote deals momenteel niet goed kunnen verantwoorden. Nogmaals Driessen: "Het heeft ons geen windeieren gelegd. Het heeft een enorme exposure gegenereerd, met name ook in het buitenland. Maar ook de huidige tijden en Aegon staat er nu juist zo goed voor, omdat we scherp op de kosten letten. Dan past een heel groot sponsorcontract dat zo in de kijker speelt, daar niet in."

En dan speelt er nog iets want als je Ajax sponsort zijn er ergens anders in het land ook mensen die dat niet zo leuk vinden. Kortom sterke merken als Shell, Albert Heijn of Heineken zullen zich wel een paar keer achter de oren krabben voordat ze zo'n deal zouden aangaan.           

Randstad
Eigenlijk is er op dit moment één bedrijf dat echt een ideale match lijkt te hebben met Ajax. Groot in Nederland en daarbuiten en nog volop aan het groeien. Bedient zowel consumenten als de zakelijke markt en heeft talentontwikkeling hoog in het vaandel. En is ook nog eens afkomstig uit de regio Amsterdam. Maar Randstad heeft zich al gecommitteerd aan de olympische sport. En in korte tijd zo'n sterke draai maken is niet zo geloofwaardig en extra duur. Maar goed, wellicht iets voor de toekomst.

Op naar het buitenland
Dus is de kans bijzonder groot dat de nieuwe sponsor van Ajax uit het buitenland komt. Zeker ook omdat Ajax er natuurlijk niet graag op achteruit gaat. "Aegon betaalt op dit moment 10 miljoen plus 2 miljoen bonus. Dat is iets wat op dit moment voor de Nederlandse markt onhaalbaar is. Dat is een illusie. Maar als je een multinational zover kunt krijgen, dan is het bedrag misschien hoog maar dat is voor een multinational geen onoverkoombaar bedrag", zegt Driessen. Op naar het buitenland dus. Sportmarketeer Bob van Oosterhout doet een wild guess.

"Dan denk ik dat automerken serieus naar een partij als Ajax zouden kunnen kijken. Te denken valt aan Koreaanse merken, te denken valt aan Japanse merken. Een Kia vind ik bijvoorbeeld een partij die dit zou kunnen overwegen. Ik denk ook aan merken als Samsung en Vodafone."

En daarnaast vallen ook de namen van enkele opkomende luchtvaartmaatschappijen vaker. Zoals bijvoorbeeld Emirates, Turkish en Ethiad. En natuurlijk de gokbedrijven. Hoewel Van den Wall Bake niet verwacht dat die dat hier zullen doen vanwege een gebrek aan gokcultuur. En je kunt je afvragen of Ajax wel met dat soort bedrijven op de borst wil lopen. Waarschijnlijk weten we het al binnen twee maanden, want Adidas heeft de resterende tijd nodig voor het produceren van de nieuwe shirts.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen