Jan Hoetmer, bedenker van de Timosjenkovlecht, wil het Oranjegadget zo snel mogelijk op de markt brengen. "Het begon als een grapje, maar op een gegeven moment kwamen we op de oranje Timosjenkovlecht en toen begon het te kriebelen. En van het één kwam het ander."
Succes
Hoetmers collega's waren meteen dolenthousiast over het initiatief en denken nu mee over hoe het tot een groot succes gemaakt kan worden. Of het Oranjelegioen ook te interesseren is voor politieke protestacties, is nog maar de vraag, maar Hoetmer is optimistisch. "Het is gewoon een prachtig gezicht. Hij is echt knaloranje, dus het maakt heel veel indruk. Ik denk toch wel dat al die supporters begrijpen dat er wordt gevoetbald in een land waar het toch niet allemaal even jofel is."
Mooi gebaar
En dan maak je met zo'n vlecht toch een mooi gebaar. "Tegen mensen die misschien nog twijfelen of ze naar Oekraïne moeten gaan zou ik zeggen: 'Ga er lekker heen en zet 'm op, die vlecht, dan zal het zeker goed komen'."
Hoetmer is nog hard op zoek naar iemand die wil helpen met de bekostiging van de eerste aanbetaling. "De financiering is voor mij nog de laatste bottleneck. We hebben contacten met de financier. We hebben een mooi ontwerp, dus alles ziet er prachtig uit. Ik heb alleen een grote sponsor nodig."
De bedoeling is om honderdduizend vlechten op de markt te brengen, voor 2,50 euro per stuk. De opbrengst gaat in zijn geheel naar Amnesty International.