Sport27 mei '11 11:07

[27-05] You love it or you hate it: de Grand Prix van Monaco

Auteur: Thijs Baas

Ik heb er zelf gereden en ik kan iedereen aanraden eens hetzelfde te doen. De straten van Monaco liggen de dagen voor de race al klaar voor de Grand Prix. De vangrails, de curbs, de pitstraat: je waant je even een coureur.

Gewoon met je auto een paar rondjes Monaco rijden, in mijn geval  totdat er bijna geen benzine meer in de tank zat.  Ook al rij je maar 40 kilometer per uur, het dringt dan tot je door hoe idioot moeilijk dit circuit is. “No margin for error” en dat met snelheden die mijn huurauto ver overtreffen. Het vertrouwen dat de coureurs in elkaar moeten hebben om samen dit circuit te rijden gaat mijn pet te boven.
Het inhaalsysteem DRS is op voorspraak van de coureurs dan ook verboden op het snelle deel door de tunnel van Monaco. DRS mag wel worden gebruikt op het rechte stuk over start en finish, maar echt lekker zit dat de coureurs ook niet. Het einde van de pitstraat komt op de baan vlak voor start-finish. De wagens mogen, omdat het zo krap is allemaal, maar heel langzaam rijden in de pitstraat. Het snelheidsverschil met de mannen op de baan lijkt me erg groot.
De vrije training, traditioneel al verreden op donderdag, bewijst nog maar eens dat aerodynamica in Monaco minder dominant is. De top-6 bleef binnen zes tiende van een seconden, met Fernando Alonso voor Ferrari als snelste met een ronde van 1 minuut en 15 seconden. Michael Schumacher werd zesde nadat hij zich duidelijk verkeek op de eerste bocht, de Sainte Devote. Mark Webber reed de eerste training niet, wegens problemen met de versnellingsbak. In de tweede training had hij problemen met het KERS systeem. KERS functioneert dit seizoen al vaker niet goed bij Red Bull. Het team heeft nu voor het eerst toegegeven het belang ervan te hebben onderschat. Adrian Newey, de compromisloze ontwerper van de auto, wilde nooit concessies doen aan het chassis ten gunste van KERS, maar lijkt daar nu dus van terug te komen.
Voorspellingen voor Monaco, daar begin ik niet aan. Eén foutje, één keer de Safety Car op de baan en alles is anders.
Klik hier maar eens...
---
Annick van der Leeuw is eindredacteur bij BNR Nieuwsradio én Formule 1-fan van het eerste uur. In haar F1-blok in On The Move, iedere vrijdagochtend vóór de Grand Prix op BNR, bespreekt ze de interessante kant van raceland. Klik op de button rechts voor haar bijdrage.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen