Sport16 mei '16 08:25

Aftellen tot Rio | Op zoek naar het drama in de catamaran

Auteur: Thijs Baas

Nog 84 dagen tot Rio en tot die tijd blikken we elke vrijdag vooruit op de Olympische Spelen. En niet alleen sporters kunnen zich kwalificeren, ook ondernemers. Gunnar Larsen werd met zijn bedrijf uitgekozen om exclusief de wedstrijdboten te bouwen voor het zeilen in Rio de Janeiro.

Foto: ANP
Foto: ANP

De opdracht was helder: het catamaranzeilen moet op een andere leest worden geschoeid, zegt Larsen: spectaculairdere boten meer afstand van de oudere wedstrijdklassen. "Omdat de catamaran harder gaat, is het spectaculairder om te zeilen en daarom trekt het ook een groter publiek, met name jongeren." Toch zit het drama hem niet per se in de snelheid, meent Larsen. "Je kunt je voorstellen dat degene die op gouden koers ligt omslaat in het laatste rak, zijn medaille kwijt is."

En dat is ook precies wat het IOC vraagt aan World Sailing: onvoorspelbaar en spectaculair. Larsens bedrijf Nacra Sailing International draagt daar met het leveren van de catamarans graag zijn geheel eigen steentje aan bij. Een fantastische comeback, voor de oud-zeiler die de Spelen van Athene in 2004 op een haar na miste. En dat was een lang traject, dat begon met een riskante ontwikkeling van de Nacra 17. Sinds de keuze in mei 2012 op hun boot viel, werden al 340 olympische exemplaren gebouwd, want ook de deal voor Tokio 2020 is al binnen.

Daggerboards
Na een aantal moeizame jaren, waarin ook een verliesgevende botenbouwer werd overgenomen, slaagden Larsen en zijn partners erin de onderneming alsnog tot een succes te maken. Het gewenste spektakel is met de boot in ieder geval gewaarborgd. "In plaats van met de curved daggerboards gaan we naar vliegende voiles veranderen, waardoor de catamaran helemaal uit het water komt. Dan lopen de snelheden op en zal het drama groter worden. En de beelden veel spectaculairder."

Gerelateerde artikelen