BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Sport

'Structuur KNSB is het probleem, die rotcenten komen wel'

  • Thijs Baas
donderdag 3 november 2016, 17:22 Update: donderdag 3 november 2016, 20:01
'Je krijgt een bepaalde manier van partijdigheid'

In het conflict tussen de KNSB en de schaatsers gaat het veel te veel om geld, zegt schaatscoach Jillert Anema tegen BNR. Veel belangrijker zijn volgens hem rechtvaardigheid en levensgeluk. 'Die rotcenten, dat komt wel goed.'

 

In de schaatswereld liepen de gemoederen vorige week hoog op, op de drempel van het nieuwe seizoen. Schaatsers en teams waren boos op de KNSB vanwege het bezuinigingsbeleid. Er is nu een akkoord, maar de rechtvaardigheid is ver te zoeken, meent ook Anema. 'Het is jammer dat de onderhandelingen zich grotendeels concentreerden op die bezuinigingen, zegt hij. Veel belangrijker is het schaatsen zelf. 'Je krijgt op dit moment nauwelijks rente op een bankrekening, dus het gaat in deze wereld niet meer om geld.'

Begroting rond krijgen

Geldgebrek hoeft ook voor de commerciële ploegen echt het probleem niet te zijn, zegt Anema. Als je product maar goed is. 'Je kunt als ploeg je begroting altijd rond krijgen, als je maar kwaliteit levert en je je verhaal maar goed vertelt.' Maar dan moeten de faciliteiten wel goed zijn, zegt Anema. Zo worden de wedstrijdschema's volgens hem zo ingericht dat het voor de gewestelijke ploegen heel goed uitkomt, maar voor de sponsorploegen niet. 'Dat is een weeffout; we hebben een bond nodig die boven de partijen staat en gewoon ballen heeft.'

De mensen die het probleem veroorzaakt hebben, zijn niet de mensen zijn die ze het best kunnen oplossen. Als je dat inzicht ontbeert, kom je denkvermogen tekort en kun je beter een stap opzij te zetten. De KNSB slaagt er maar niet in om de kosten voor zaken als licenties inzichtelijk te maken. Op zich niet erg, zegt Anema. 'Maar dan moet je die binnenhalen en zelf een stapje aan de kant doen. Ik denk dat je leden uit de zogenaamde convenantgroep in een commissie moet zetten die een structuurverandering in moet zetten.'

Grote talenten

De klassieke structuur van de KNSB, waarin de schaatsnatie was opgedeeld in gewesten, blokkeerde ook vroeger al de ontwikkeling van de grootste talenten. Puur door onwil, zegt Anema. Zo'n rijder mocht niet meer op de gewestelijke trainingsuren op de baan verschijnen.' Zelf kreeg Anema destijds ook een schaatser onder zijn hoede die met het rigide gewestelijke regime te maken kreeg. 'Je was een concurrent geworden, had een trainer aangesteld en dat hield automatisch in dat je voor dat team ging vechten. Maar de KNSB had juist veel meer moeten faciliteren.'

Met de komst van de eerste commerciële Sanex-ploeg van Rintje Ritsma kwamen de beste rijders meer aan bod op de gereserveerde 'ijsuren', blikt Anema een flink aantal jaren terug. Maar daarmee was de kous nog niet af, want nog altijd was de onderlinge verwevenheid groot, met dubbele petten en gewestelijke belangen. En die belangenverstrengeling bestaat nog steeds, zegt hij. 'De Lotto is sponsor van NOC*NSF, van een team en van de KNSB. Die verwevenheid van financiën kán wel, maar je hebt wel een krachtige bond nodig die dat keurig weet te scheiden.'

KNSBSchaatsenSport
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Verhalen vertellen met statistieken

Pilotevenementen zetten samenleving op een kier

Thuisvoordeel in voetbal blijft, gedrag scheidsrechter verandert

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Amerikaanse economie in een opgeladen scootmobiel

Marc Estourgie (Holland & Barrett) over vitamines en supplementen in coronatijd

Nucleaire Ayatollahs

Het dalend been van Van Dissel

De grote uitdagingen voor de Europese auto-industrie

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play