
De familie van de legendarische nummer 14 wil namelijk koste wat het kost voorkomen dat het stadion naast de naam van Johan Cruijff ook nog de naam van een grote sponsor draagt. Het Johan Cruijff MediaMarkt Stadion, om maar een voorbeeld te noemen, is een no go voor de familie. ‘Dat snap ik heel goed’, reageert sportmarketeer Marcel Beerthuizen. ‘Johan Cruijff heeft een bepaald imago en een grote waarde. Ik snap goed dat je dat niet wilt koppelen aan een merk waar je niets over te zeggen hebt’, vervolgt hij.
Stadionsponsoring levert veel geld op
Voor de Arena is het een lastige keuze, want stadionsponsoring komt steeds vaker voor en bedrijven betalen veel geld om hun naam aan een stadion te koppelen. ‘Maar als je er over nadenkt om je stadion vernoemen naar zo’n iconische voetballer, dan moet je daar je consequenties aan verbinden’, vindt Beerthuizen. ‘Ik denk dat de familie Cruijff hier sterk aan zal vasthouden.’
Toch kan de naam Johan Cruijff de Arena ook het een en ander opleveren. ‘Het maakt het stadion natuurlijk veel bekender. Natuurlijk bestaat de Arena al een tijd, maar Johan Cruijff is een merknaam die over de hele wereld bekend is, dus dat werkt absoluut. Het is een prachtig eerbetoon, maar het maakt het stadion ook nóg meer voetbal’, besluit Beerthuizen.