Oliegeld in Tour de France
De Astana-ploeg uit Kazachstan is al jarenlang een bekende in de wielersport. Sinds dit jaar zijn er nog twee opvallende ploegen toegevoegd aan de startlijst van de Tour de France: Team Bahrein-Merida en Team Emirates.
Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten kennen geen grote wielertraditie. Toch hebben beide landen sinds dit jaar een wielerploeg die meedoet met de Tour de France. 'Dat doen ze om verschillende redenen', legt sportmarketeer Marcel Beerhuizen uit. 'Allereerst om meer naamsbekendheid voor de landen te genereren. Daarnaast hopen ze op deze manier meer investeerders naar zich toe te trekken. En ten derde om een gezondere levensstijl te propageren voor de bevolking.'
'Zowel Bahrein als de VAE bezit enorm veel geld. Je ziet dan ook in beide gevallen dat het een conglomeraat van bedrijven is dat de wielerploegen ondersteunt.' De sponsoring van een wielerploeg kost volgens Beerhuizen ongeveer 15 tot 20 miljoen euro. 'Daarvan nemen deze sponsors ongeveer de helft voor hun rekening.'
Lange termijn
Voor bedrijven kan het heel interessant zijn om te investeren in sport. 'Je moet het een beetje zien als een rondreizende handelsmissie', zegt sportmarketeer Beerhuizen. 'De Tour de France wordt over de hele wereld uitgezonden en het is de ideale plek om zakenrelaties mee naartoe te nemen.' Dat kan erg interessant zijn. 'Op de korte termijn is het lastig te meten of de sponsoring meer toeristen naar Bahrein trekt. Maar vooral op de lange termijn zal dit geld opleveren.'