Sport11 aug '17 14:30

De diepe sprong van Ruesink bij VI

Auteur: Koos Tervooren

Christiaan Ruesink weekte zich los van het AD en waagde een sprong in het diepe bij Voetbal International (VI). De nieuwe hoofdredacteur beleefde er een zwaar jaar.

Ruesink mist af en toe het werken voor de krant. 'Als er een bomaanslag is, denk ik nog steeds na over hoe we dat moeten aanpakken.' Niet gek, gezien het feit dat hij zes jaar hoofdredacteur was van het AD.

De nieuwe leider van VI trof een jaar geleden bij VI een groep journalisten aan die in verwarring was. 'Er was duidelijk behoefte aan een toekomstbeeld, dat er op dat moment niet was', zegt Ruesink. 'In de tijd van Johan Derksen was dat beeld heel duidelijk. Dat was een dominante man waarbij iedereen wist waar het met het blad heen moest.'

Abonnees

Onder Johan Derksen had VI 130.000 abbonnees. Nu zijn dat er ongeveer 70.000. Een groot verschil, maar de tijden zijn veranderd, volgens Ruesink. 'Je moet nu meer kijken naar wat er online gebeurt. We hebben VI PRO, een digitaal abonnement. Maar het mooie is ook dat de wat oudere lezer, boven de 40, nog steeds het blad leest. Die moeten we behouden.'

VI heeft twee reorganisaties moeten doorvoeren, waarbij een groot gedeelte van de redactie moest vertrekken om het financieel rond te krijgen. 'Ik had gehoopt dat we dat in een keer konden doen. Het was dramatisch voor de mensen om wie het ging, maar het was ook dramatisch voor de sfeer.'

Johan Derksen

'Als je achter de cijfers kijkt, zie dat in de tijd van Johan Derksen het proces al was ingezet. Derksen ging op zoek naar nieuwe verdienmodellen, en richtte zich daarbij op het verkopen van boeken en het aanprijzen van die boeken via het televisieprogramma Voetbal International', zegt Ruesink, 'maar er niet gekeken naar wat er onderhuids aan de gang was.'

Volgens Ruesink had er na Derksen iemand moeten komen die had doorgepakt. 'Drie jaar lang is er een soort vacuum geweest met een onervaren hoofdredacteur die door Derksen was voorgedragen'.

Data

Ruesink denkt dat VI flinke stappen zet met online journalistiek. Er wordt veel met data gewerkt: 'We hebben daarvoor Pieter Zwart van Catenaccio binnengehaald en je ziet nu dat de rest van de redactie ook steeds meer met data gaat doen.'

'Met VI PRO  richten we ons ook steeds meer op diepgravende verhalen, voor de echte voetbalfans.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen