'Eredivisie is een prachtig exportproduct'
Het Nederlandse eredivisievoetbal is in trek in het buitenland. En dat legt de clubs geen windeieren, vertelt Alex Tielbeke, commercieel directeur van Eredivisie Media & Marketing (EMM) en van de Eredivisie CV. Bovendien is er nog ruimte voor meer.
Het bedrijf van Tielbeke behartigt de commerciële belangen van alle achttien clubs uit de Eredivisie. Vanaf dit seizoen kent de Eredivisie een nieuw sponsormodel dat uitgaat van twee hoofdsponsors: de Vriendenloterij en KPN. Zij sponsoren de Eredivisie als geheel. 'Daardoor levert dit model ook een mooi extra model op voor de clubs. Want het zijn partijen die een club zelf nooit als partner zou hebben gehad. Deze partijen kiezen liever voor een landen-aanpak dan een lokale aanpak. Daarom is dit model goed voor de clubs, want ook dit geld wordt keurig verdeeld.'
Ook in het buitenland wordt flink geld opgehaald voor de Eredivisieclubs. 'Er zijn honderden miljoenen mensen die het potentieel kunnen zien.' Dat het Nederlandse voetbal in het buitenland in trek is komt onder andere door onze spelopvatting, vertelt Tielbeke. 'Ook het aantal doelpunten speelt een rol, want we scoren aanzienlijk meer doelpunten dan iedere andere competities in Europa. En we staan erom bekend dat we de opleidingscompetitie van Europa.'
Omzet verdrievoudigd
De populariteit van het Nederlandse voetbal ziet Tielbeke ook terug in de omzet uit het buitenland. 'Die is verdrievoudigd in vijf jaar tijd en het bereik is haast verdubbeld.' Exacte bedragen mag hij niet noemen, maar het gaat om 'vele miljoenen'. Die omzet wordt nu vooral nog gecreëerd door het uitzenden van live-wedstrijden.
Made in the Eredivisie
Maar er is ruimte voor meer. 'Het vertrekpunt in het buitenland is 'made in the Eredivisie'. Wij zijn de opleidingscompetitie van Europa. Rondom dat thema hebben we op dit moment discussies met onze productiepartner Endemol over hoe we content kunnen toevoegen aan het live voetbal. We hebben een heel aantal spelersportretten geschoten met Kees Jansma. We zijn nu bezig om dat Engelstalig te maken en ze toe te voegen aan de live-wedstrijden, zodat we met ons product in het buitenland sterker en steviger zijn.'