Rio 20164 aug '16 21:33

Zijn televisiereclames rondom sport een gepasseerd station?

Auteur: BNR Webredactie

Waren er in aanloop naar het EK voetbal nog volop EK-reclames, rondom de Olympische Spelen die vandaag beginnen is het opvallend stil. Zijn televisiereclames rondom sportevenementen achterhaald?

Foto AFP
Foto AFP

Ze hebben in ieder geval niet meer de hoogste prioriteit, zegt sportmarketeer Marcel Beerthuizen van bigplans. 'Grote merken verbinden zich graag aan de Olympische Spelen, maar een deel van het budget gaat naar andere middelen, zoals social media.'

Want reclamecampagnes leveren nog steeds wel veel op. Als straks Dafne Schippers op de sprintnummers de finales haalt, dan kun je er op rekenen dat mensen ervoor op blijven, stelt Beerthuizen: 'En dan hebben ze het er de volgende dag over. Dat draagt bij aan het bruto nationaal geluk. Als je als merk daarop inhaakt, pikt je een graantje mee.'

Verschillende voordelen
De sociale platforms hebben meerdere voordelen: zo zijn ze sneller, actueler en goedkoper. Beerthuizen: 'Je kunt veel beter inhaken op wat er gebeurt, en op het succes van de atleten die je sponsort.'

Steeds meer merken profileren zich dan ook nadrukkelijker online. 'Zo maakte sportmerk Nike tijdens het EK voetbal nauwelijks gebruik van televisiereclames', zegt Beerthuizen. 'Maar het merk wist via de kanalen van hun atleten ongelooflijk veel mensen te bereiken.'

 

Toch is het tijdperk van de tvreclames nog niet voorbij. Beerthuizen: 'Campagnes worden geintegreerd, dus een combinatie van televisie, radio, kranten en social media. Zo proberen ze via alle kanalen hun doelgroep te bereiken.'

 

Gerelateerde artikelen