De teams zegden vlak voor de Spelen het vertrouwen in de bond op, omdat ze vinden dat deze niet naar hun wensen luistert. Zonder samenwerking staan over een maand bijna alle schaatstoppers op straat.
De commerciële teams hebben zo hun wensenlijstje. Ze willen geen ton meer voor een licentie betalen, willen meer ruimte voor reclame en willen een vergoeding voor het afstaan van rijders.
De algemeen directeur van de KNSB, Paul Sanders, lijkt ze nu tegemoet te willen komen. “Wij hebben een voorstel wat bijna klaar is. Daar zitten ook andere elementen in. Ook elementen die we met elkaar besproken hebben. Dat voorstel zullen we in de laatste week van de Spelen of net na de Spelen naar de merken sturen. Uiteindelijk gaat het wel om de naamgevende sponsor van een merkenteam. En dan willen we met de merken in gesprek. Want ik vind ook dat wij als KNSB meer maatwerk moeten gaan leveren dan we vandaag de dag doen."
“De VPS heeft de deur dichtgetrokken, dat vind ik jammer. Maar wat mij betreft gaan we gewoon door. Wij komen met dit voorstel en ik ben ervan overtuigd dat we eruit gaan komen.”
Podium tot podium
Men is het er wel
over eens dat het Nederlands succes van deze Spelen het succes is van de
merkenteams. Deze zien echter niets in het nieuwe verdienmodel dat de KNSB
vanaf 2016 wil invoeren. Het zogenaamde podium tot podium.
“Dat verbaast me. Dat plan is ongeveer een jaar geleden gestart. Ik heb toen gezegd dat we dat niet achter de tekentafel bedenken, want dan wordt het weer iets van de KNSB. We hebben atleten en coaches uitgenodigd en ook de sportmarketingbureaus. De managers van de merkenteams hebben mede dat plan ontwikkeld. Maar dat het nog ver weg is en dat we de proposities daaromheen met zijn allen moeten ontwikkelen is helder." En dat kost tijd, realiseert Sanders zich.
Vanaf 2016 aan de bak
"We hebben gezegd dat we vanaf 2016 daar
mee aan de bak willen. En we moet die tussenfase met elkaar overbruggen. Daar
zitten we nu in. Maar dat er mensen die zeggen dat ze het niets vinden, vind ik
kort door de bocht. Dan hebben ze zich wellicht niet goed in het plan verdiept.
Maar het is niet ons plan; het is het plan van allen die op dit moment een
bijdrage leveren aan de schaatssport.”
Sanders proeft niets van de onenigheid tussen de bond en de commerciële teams. Maar hij denkt dan ook dat ze hem een beetje mijden in Sotsji. "Ik vind dat wij gewoon ons voorstel moeten doen toekomen. Dan gaan we met partijen in gesprek. En dan moet het raar lopen, willen wij er niet uitkomen.”
Hij wil op voorhand niet zeggen dat hij ingaat op de wensen of eisen van de teams. “Ik vind wel dat we moeten kijken naar wat het maatwerk kan zijn voor verschillende partijen. Wij waren, en zijn dat op vele fronten nog niet, niet geëquipeerd om die marketingkant van de sport goed neer te zetten. Dat gaan we de komende tijd doen.”
De directeur van de KNSB denkt dat met het nieuwe voorstel van de KNSB beide partijen er wel uitkomen. Het is echter afwachten of het voor de merkenteams voldoende is om de deur te openen.