Technologie11 nov '15 09:44Aangepast op 11 nov '15 14:19

Hoezo start-ups: investeer juist in snel groeiende bedrijven

Auteur: Eva Oude Elferink

Help niet alleen de starters, maar ook de groeiers. Dat zeggen onderzoekers van de Erasmus Universiteit. Groeiende bedrijven leveren de maatschappij namelijk meer op dan start-ups. Juist die bedrijven leveren veel op.

Uit het onderzoek blijkt dat in totaal 2.800 snel groeiende bedrijven in drie jaar tijd zo'n 70.000 banen hebben gecreëerd in Nederland. De onderzoekers hanteerden daarbij de definitie van de OESO waarbij een bedrijf als snelgroeiend wordt gezien wanneer het over een periode van drie jaar minstens 20 procent omzetgroei per jaar laat zien, en het ten minste tien medewerkers heeft.

"Denk aan een Booking.com of een Hello Fresh", zegt Justin Jansen, een van de onderzoekers en tevens hoogleraar ondernemerschap aan de Erasmus Universiteit. "Snelgroeiende bedrijven zijn een belangrijke banenmotor. Zeker als je kijkt naar de ontwikkeling van het totaal aantal banen in Nederland. Dat nam in de afgelopen drie jaar juist met 150.000 af."

Klein
Volgens Jansen hebben start-ups die überhaupt overleven vaak de tendens klein te blijven. "Als B.V. Nederland moeten we ervoor zorgen dat meer van deze start-ups gaan groeien." Peter van Meersbergen van InvestorMatch koppelt ondernemers met investeerders en is het met Jansen eens. "De belangrijkste uitdaging voor snel groeiende bedrijven is groeikapitaal. Dan gaat het al snel om tientallen miljoenen euro's."

Probleem is dat veel van deze bedrijven 'moeilijk de weg weten te vinden' naar dat groeikapitaal. Hoogleraar Jansen pleit daarom voor 'een soort ecosysteem van financiële aanbieders als venture capitalists' die bereid zijn voor de langere termijn te investeren. In ruil daarvoor zouden deze investeerders fiscale voordelen moeten krijgen, zegt hij. Dat veel starters stationair blijven draaien, komt volgens Van Meersbergen ook vanwege de kleine thuismarkt die Nederland is. "In China en de Verenigde Staten is dat weer heel anders. Als start-up in Nederland moet je daarom direct aan de slag met een buitenland-strategie."

En, nog een punt van aandacht: het verbeteren van de leiderschapskwaliteiten van ondernemers door onderwijs op universiteiten en hogescholen. Jansen:


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen