Technologie28 jan '13 07:53Aangepast op 28 jan '13 16:33

We worden steeds somberder van Facebook

Auteur: Anne-Greet Haars

Hoe vaker we op Facebook gluren, des te sterker zijn we ervan overtuigd dat onze online vrienden een gelukkiger leven leiden dan wij. Dat concludeerden onderzoekers van de Utah Valley University.

Wetenschappers van de Berlijnse Humboldt Universität ontdekten dat de eerste reden waardoor we ongelukkig worden van Facebook, is omdat we ons vergelijken met anderen. En dat is geen eerlijke vergelijking, vindt ook mediapsycholoog Mischa Coster. Want op Facebook - en andere social media - doen we ons altijd mooier voor dan we zijn.

"Het beeld wat anderen op een positievere manier van zichzelf laten zien, dat ga je vergelijken met je eigen feitelijke leven. En dat is dus niet eerlijk." En de infrastructuur stimuleert dat blije gedoe alleen maar. “Omdat ze bijvoorbeeld alleen maar een like-button hebben en geen dislike-button”, aldus Coster.

Want we willen natuurlijk ook vooral de leuke dingen delen. En dat leidt meteen naar de tweede reden waarom we zo ongelukkig worden van dat vermaledijde Facebook: gebrek aan aandacht.

Sociale vergelijking
Coster vertelt dat er dan iets anders gaat werken wat ook heel menselijk is: sociale vergelijking. “We zijn altijd heel erg gericht op de mensen om ons heen. Om onze eigen mate van welbevinden af te spiegelen aan anderen.”

Marketingexpert en trendwatcher Igor Beuker ziet geen kant en klare oplossing voor het probleem. “Het is toch met name een intermenselijk fenomeen wat je nu ziet gebeuren. Daar kunnen Facebook en andere sites niks aan doen.”

Voyeuristisch
We zijn nou eenmaal voyeuristisch ingesteld. En dat het gras altijd groener lijkt maar dat niet altijd is, dat willen we niet weten. Met de nieuwe "sociale" zoekmachine Graph Search, die Facebook onlangs introduceerde, kunnen die voyeuristische behoeftes van ons straks bovendien nog veel uitgebreider bevredigd worden.

Beuker: “Als je iemand bent tegenkomen waarvan je alleen nog weet op wat voor hockey- of voetbalclub diegene zat, dan kan je op die manier makkelijker in contact komen met desbetreffend persoon.”

Reclamebord
Bovendien is Facebook vaak vooral een reclamebord voor onszelf en niet per se een sociaal netwerk. “Misschien moeten we de naam nog eens herzien. Wat betekent nou echt een sociaal netwerk? Ik denk dat Facebook daar zelf ook nog niet helemaal achter is.”

Facebook zelf zal er dus weinig aan doen om u minder somber te laten voelen als u op een regenachtige dag uren achter computer zit te niksen en online ziet dat al uw vrienden alleen maar uitgaan, op de prachtigste vakanties gaan, kinderen baren die nooit huilen, diners koken - voor andere vrienden - waarvan het water u in de mond loopt en er ook nog eens van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat fantastisch uitzien.

Maar er is wel iets aan te doen, weet mediapsycholoog Mischa Coster: “Als je het eerlijk zouden doen, maar dat kunnen we niet omdat we er geen afstand van kunnen nemen, dan zou je je eigen Facebook-timeline moeten gaan vergelijken met anderen en dan is kijken hoe het er uit ziet.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen