
"Een groeiend deel van onze economie draait inmiddels om persoonsgegevens", zegt de voorzitter, Jacob Kohmstamm. "Privacy is iets voor mensen die het kunnen betalen." Denk daarbij aan gratis apps, die vragen om toegang tot je telefoon en daarbijhorende gegevens. De zoekopdrachten die je invult op Google, of de informatie die je in moet vullen als je een profiel voor Facebook, Twitter of Instagram wilt aanmaken. Persoonsgegevens zijn een betaalmiddel geworden.
"Je kunt als gewone burger niet door het leven gaan zonder een tsunami van persoonsgegevens achter te laten", aldus Kohnstamm in het jaarverslag. En die gegevens worden vermarkt, meent de AP. Met name 'profiling', het verzamelen, analyseren en combineren van gegevens en Big Data om zo iemand in kunnen delen in een bepaalde categorie, komt steeds vaker voor.
Gevaarlijk
Maar de uitwisseling van persoonsgegevens is een stuk minder zichtbaar dan het overhandigen van geld. Kohnstamm: "Geld geef je maar één keer uit. Persoonsgegevens verdwijnen in de cloud en daarna heb je er geen zeggenschap meer over." Dat werkt discriminatie op basis van je eigen gegevens in de hand, zegt Kohnstamm, "In Amerika is dat al aangetoond. Je wordt niet meer beoordeeld op jezelf, maar op basis van datgene dat wiskundige formules uitrekenen."
Des te belangrijker dus dat bedrijven en overheden transparant zijn over wat er met die gegevens gebeurt, zegt de AP. Maar juist daar schort het aan. Kohnstamm: "Het nieuwe geld dient net zo goed in de gaten gehouden te worden als het oude geld." Hij acht het noodzakelijk dat het budget van de AP vervijfvoudigd wordt, van 8 miljoen euro nu naar 30 tot 40 miljoen euro.
Wat betreft de bescherming van persoonsgegevens noemt de AP de Europese privacyverordening een stap in de juiste richting. Maar om privacy, toch "een fundamenteel recht", te waarborgen, zijn er volgens de organisatie meer maatregelen nodig.