Technologie29 apr '14 15:01Aangepast op 29 apr '14 17:37

'T-Mobile-klanten, vraag inflatiecorrectie terug'

Auteur: Thijs Baas

Consumenten hebben recht op compensatie van T-Mobile voor het niet doorberekenen van de inflatiecorrectie in de abonnementskortingen. Dat zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond tegen BNR. "T-Mobile moet dat terugbetalen en als ze dat niet doen kunnen consumenten naar de geschillencommissie telecommunicatie stappen."

T-mobile informeert zijn klanten niet goed over de inflatiecorrectie die ze in rekening brengen bij abonnementen, meent de Consumentenbond.  sommige consumenten na ruim een jaar al 7 procent meer gaan betalen voor een abonnement, terwijl de provider adverteert met vaste prijzen voor de gehele contractperiode. Om consumenten in staat te stellen hun te veel betaalde geld terug te krijgen, heeft de Consumentenbond een stappenplan en een voorbeeldbrief op zijn website geplaatst.

Per 1 januari kunnen telecomproviders de inflatiecorrectie doorberekenen, legt Van der Staak uit. "Maar als je eind 2012 een abonnement hebt afgesloten, krijg je 1 januari 2013 én 1 januari 2014 die correctie voor je kiezen. Zij nemen de periode van 1 juli en dan kom je op 2,9 procent. Daarnaast berekenen ze de inflatiecorrectie niet door in de kortingen die je krijgt. "Op een gegeven moment is die korting minder dan ze toezeggen, dus in januari zien we elk jaar weer heel veel klachten omdat heel veel mensen daardoor overvallen worden."

Domme fout?
Voor de Consumentenbond is het moeilijk om in te schatten of T-Mobile dit met opzet deed of dat het om een 'domme fout' gaat. Maar hoe dan ook: "Ze hebben het niet op de goede manier vermeld en daarmee worden wel consumenten voor een aantal tientjes per jaar gedupeerd. Wij zeggen tegen consumenten dat ze gewoon recht hebben om dat geld terug te vragen. De inflatie is niet op de goede manier gecommuniceerd, dus dan mogen ze het niet innen, ook niet met terugwerkende kracht."

Inmiddels vermeldt T-Mobile het goed op zijn website, zegt Van der Staak. "Maar mensen die al langer een abonnement hebben en misschien al een jaar of anderhalf jaar inflatiecorrectie betalen, dat is per maand misschien een paar euro, maar dat kan over die hele periode toch oplopen tot een paar tientjes."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen