Technologie19 nov '15 10:43Aangepast op 19 nov '15 14:39

Teruglopende investeringen bedreigen innovatie

Auteur: BNR Webredactie

Nederlandse bedrijven innoveren steeds beter, maar de budgetten lopen terug. Dat blijkt uit de jaarlijkse Erasmus Innovatie Monitor.

Een echte Nederlandse innovatie: het door Joost Alferink ontworpen Senseo-apparaat. Foto:  Ed Oudenaarden /ANP
Een echte Nederlandse innovatie: het door Joost Alferink ontworpen Senseo-apparaat. Foto: Ed Oudenaarden /ANP

In 2015 brachten Nederlandse bedrijven meer nieuwe producten en diensten op de markt dan in het jaar ervoor. Een knappe prestatie, oordeelt Henk Volberda, hoogleraar strategisch management aan de Erasmus Universiteit: "De investeringen die men doet in Research and Development renderen beter."

Toch is de situatie niet rooskleurig. In 2009 betroffen de investeringen in onderzoek en ICT nog 7 procent van de omzet, vertelt Alberda. "Dat is inmiddels afgenomen tot ongeveer 2,5 procent."

Investeringen
Dat het ondanks deze afname zo goed gaat met innovatie in Nederland is geen toeval. Het effect van investeringen in dergelijk onderzoek is doorgaans pas zichtbaar na een jaar of vijf, soms zelfs tien. "Het zijn langetermijninvesteringen," bevestigt Alberda. Eigenlijk profiteren bedrijven dus nog van in het vorige decennium beschikbaar gesteld budget.

Bedrijven die innovatie als prioriteit hebben, zijn vaak start-ups. Bij oudere en grotere bedrijven ligt dit anders. Beursgenoteerde ondernemingen hebben er bijvoorbeeld meer problemen mee. Alberda: "Daar zie je vaak dat het klimaat heel sterk wordt bepaald door de aandeelhouder en dat leidt vaak weer tot een kortetermijn-oriëntatie en heel weinig investeringen in innovatie."

Gerelateerde artikelen