Technologie19 mei '15 15:02

We trappen veel minder vaak in de phishing-val

Auteur: BNR Webredactie

De fraudehelpdesk krijgt meer meldingen van 'nepmails' waarmee criminelen gegevens proberen af te troggelen. Maar we trappen veel minder vaak in de val.

Foto: ANP
Foto: ANP

“Wat we nu weten is dat we vooral niet moeten gaan klikken als er taalfouten in een bericht staan of als het er niet echt uitziet. Dan moeten we het bericht weggooien. Dat is goed doorgedrongen", zegt IT-journalist Brenno de Winter op BNR.

Uitnodigend
"Wat je nu ook ziet is dat er slimmere phishing mails worden gestuurd die inspelen op actualiteiten. Bijvoorbeeld op de fusie tussen Ziggo en UPC waardoor opeens een bericht wordt gestuurd ‘u heeft de rekening nog niet betaald’. Dat ziet er heel uitnodigend uit. Het was ook een goedgeschreven mail. Je ziet vaker dat het heel gericht wordt gedaan of dat er iets meer huiswerk wordt gedaan en dan ook gericht op een persoon."
 

Rekening openstaan?
Hoe je je kan wapenen tegen zulke mails? De Winter: “Voordat je op een link klikt. De meeste mailpakketten laten onderin in een link zien waar je naartoe gaat. Dan zie je meteen dat dat een ander adres is of dat het er wel op lijkt maar niet hetzelfde is. Als je twijfelt, ga dan gewoon naar de website van de organisatie die zegt dat je nog een rekening hebt openstaan. Surf zelf naar de site en kijk dan of er rekeningen openstaan, maar klik niet op die links. Op het moment dat je op die websites bent geweest heb je vaak heel nare software meegekregen en is je computer vaak geïnfecteerd. Dat is gewoon een risico. Hoe uitnodigend mailtjes ook zijn, vertrouw het niet zomaar.”

----------------------------------

De fraudehelpdesk heeft in de eerste drie maanden van dit jaar fors meer meldingen gekregen over 'nepmailtjes'. Er kwamen al bijna 35.000 mailtjes binnen. Dat zijn er 14.000 meer dan in dezelfde periode in 2014.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen