Technologie9 sep '14 22:34

Watch, it's Apple time!

Auteur: BNR Webredactie

Alle ogen waren vandaag gericht op Apple. Vier jaar geleden is het alweer dat Apple met de iPad voor het laatst een echt revolutionair product presenteerde. Hoog tijd dus voor iets nieuws, en nadat de informatie dagenlang beperkt bleef tot de mededeling 'wish we could say more' is het hoge woord eruit: Apple brengt voor het eerst een eigen horloge op de markt, de Apple Watch.

Dat maakte topman Tim Cook bekend. Ook brengt Apple twee nieuwe versies van de iPhone op de markt, met verschillende schermgroottes. Het slimme horloge kan gebruikt worden voor communicatie en navigatie en kan, net als smartwatches van concurrenten, dienst doen als een hulpmiddel bij het sporten. Zo beschikt het horloge over een hartslagmeter en andere applicaties om lichaamsfuncties bij te houden.

De Apple Watch is alleen te gebruiken in combinatie met een iPhone, de smartphone van Apple. Het horloge wordt in twee formaten een een groot aantal varianten geproduceerd.

Het apparaat wordt bestuurd met een scrollwieltje aan de zijkant, dat door Apple Digital Crown is gedoopt. Die moet ervoor zorgen dat de Apple Watch kan worden bediend zonder dat de gebruiker het kleine scherm van de smartwatch bedekt met zijn vingers. Daarnaast heeft het horloge een touchscreen.

Spanning
En daarmee komt een eind aan de spanning, die de afgelopen dagen zorgvuldig was opgebouwd. Redacteur René de Monchy dook, daags voor de presentatie, in de marketingstrategie van Apple.

Is het de iPhone 6, een nieuwe smartwatch, allebei, of toch heel iets anders? Apple-fans hopen minimaal op het eerste, maar niemand weet het 100 procent zeker. Nieuwsgierigheid opwekken is hét handelsmerk van de befaamde Apple pr-machine. Toch is volgens marketingdeskundige Fred Moolhuijsen van Brand & Business Architects, de muziek er inmiddels wel een beetje uit.

Hij denkt dat zodra het gordijn omhoog gaat het wauw-effect zal tegenvallen. Door de sterker wordende concurrentie slaagt Apple er minder in om revolutionaire producten te maken. Iets waar Koen van Tongeren, mede-eigenaar van Apple-website www.onemorething.nl, juist wél vertrouwen in heeft.

Locatie
En de locatie van de presentatie lijkt daar ook op te wijzen: op dezelfde plek werd in 1984 de eerste Macintosch en in 1998 de eerste iMac onthuld. Moolhuijsen kan zich voorstellen dat dit vooral oudere consumenten nieuwsgierig maakt.

Rest de vraag wat we dan eventueel voor revolutionairs kunnen verwachten. Van Tongeren denkt naast de iPhone 6 aan een nieuw betaalsysteem en dat zou betekenen dat de recente ophef rond iCloud erg onhandig uitkomt. Tientallen naaktfoto's van celebreties kwamen door een hack op straat te liggen.

Overigens heeft Apple inmiddels laten weten dat de hack niet aan een beveiligingsfout in iCloud zelf ligt. Volgens Van Tongeren is er zeker werk aan de winkel, maar moet het probleem dan ook niet overdreven worden.

Grotere schermen
De iPhone 6 heeft een scherm van 4,7 inch (11,9 centimeter), de 6 Plus meet 5,5 inch (14 centimeter). Beide toestellen zijn daarmee groter dan hun voorgangers en zijn tevens dunner gemaakt. Verder zijn de beeldschermen van de toestellen verbeterd en is het design aangepast.

De grotere schermen werden alom verwacht en zijn door concurrenten van Apple al eerder ingevoerd. Een groter scherm maakt het aantrekkelijker om filmpjes te kijken op de smartphone en vergemakkelijkt het gebruik van mobiel internet. Vooral in China en Japan, twee van de grootste markten van Apple, zijn telefoons met grotere schermen populair.

Apple lanceerde verder zijn betaaldienst Apple Pay, waarmee iPhones geschikt worden gemaakt voor het afhandelen van betalingen. De smartphone wordt daarvoor uitgerust met software die een vingerafdruk kan lezen en een chip voor zogeheten 'near field communication'. Die maakt het mogelijk betalingen te verrichten door een iPhone dichtbij een sensor te houden.

Betaalsysteem
Het contactloos betalen is onder meer al mogelijk bij de fastfoodrestaurants van McDonald's en Subway en bij winkelketen Target. Ook de internetdienstverleners Groupon en Uber zijn al gestrikt. Apple werkt voor zijn betalingen samen met de grote creditcardmaatschappijen en een reeks Amerikaanse banken.

Apple brengt de nieuwe iPhones in eerste instantie in acht landen op de markt, maar nog niet direct in China. Tegen het einde van het jaar moeten de toestellen, die geleverd worden in zwart, goud en zilver, in 150 landen verkrijgbaar zijn. De eerste exemplaren worden op 19 september geleverd.

Gerelateerde artikelen