Technologie8 nov '13 14:25

Gratis game moet cashcow worden voor game-ontwikkelaar Blizzard

Auteur: Harmen Simon Teunis

Game-ontwikkelaar Blizzard wil met een het gratis spel Hearthstone een nieuwe draai geven aan het succes van World of Warcraft. Door de mogelijkheid in het spel aankopen te doen, hoopt Blizzard toch een nieuwe cashcow in handen te hebben.

Als uitgever is Blizzard voor gamers een fenomeen. Zo bracht de uitgever populaire games uit zoals Warcraft, Starcraft, Diablo en World of Warcraft. Die laatste titel is misschien wel de meest succesvolle game die de gameontwikkelaar uitbracht. Op zijn hoogtepunt had het spel zo'n 12 miljoen betalende spelers, die allemaal 13 euro per maand betaalden om het spel te kunnen spelen.

Met het nieuwe gratis digitale kaartspel of 'collectible strategy card game', zoals Blizzard het zelf noemt, hoopt de uitgever een nieuw succes aan te boren. BNR sprak met Jason Chayes, de production director van Hearthstone, over de weg die Blizzard inslaat met dit spel.

Wat is Hearthstone?
"Hearthstone is Blizzard’s eerste spel dat gratis speelbaar is. Het is een collectible strategy game die is gebaseerd op het Warcraft-universum. Het is eigenlijk een spel waarmee je om de beurt duelleert tegen andere spelers. Je stelt een pak kaarten samen van 30 kaarten. Zodra je dat pak hebt, begin je te duelleren met andere spelers. Een potje duurt ongeveer 10 minuten. Het hele idee is dat je probeert met de kaarten de held van de tegenstander aan te vallen om zijn levenspunten naar nul te brengen. Dat doe je door heel veel beesten op te roepen, die voor je vechten."

Waarom maakt Blizzard een kaartspel?
"Hearthstone is eigenlijk op dezelfde manier tot stand gekomen als de andere spellen van Blizzard. Nieuwe spellen worden gebaseerd op basis van de spellen die wij zelf graag spelen in onze vrije tijd. De spellen die we met onze vrienden spelen in het weekend. Blizzard is al heel lang fan van collectible card games, dat gaat echt jaren terug. We herinnerden ons dat we zo fan waren van dit genre. Het voelde gewoon als het juiste moment om terug te keren naar het genre waar we zo gepassioneerd over zijn. Een spel dat echt ontworpen is voor de online ruimte waar je alle gave handelingen uit een kaartspel kunt nemen en het echt op een specifieke Blizzard-manier kunt doen. Nu was de juiste tijd en kans om er een te ontwikkelen."

Wat zijn de financiële verwachtingen voor deze game?
"Als we een spel kunnen maken dat wij heel leuk vinden om te spelen, waarvan we denken dat ook onze doelgroep het leuk vindt, dan is het duidelijk dat de financiële beloningen in de loop van de tijd ook komen.

Kunnen gamers bij Blizzard meer spellen verwachten die op een 'freemium'-verdienmodel zijn gebaseerd?
"We beginnen altijd met kijken naar wat de gamer interesseert. Zodra we dat spel uitgevogeld hebben en daar een frame voor hebben, gaan we pas nadenken over het businessmodel. We denken na over wat de juiste manier is om een businessmodel om het spel heen te bouwen. In het geval van onze andere titels verkochten we games per stuk maar ook games op abonnementsbasis. We denken er altijd over na in hoeverre dit zich verhoudt tot een zo goed mogelijke ervaring voor spelers. Als we nadenken over de spellen die we willen maken, kan ik me wel voorstellen dat we naar een wereld gaan waarin we 'free to play games' krijgen en dat gebruiken, mits dat businessmodel aansluit bij het spel."

Hoe verdienen jullie geld aan het spel?
"We verdienen geld aan Hearthstone door pakjes kaarten te verkopen binnen het spel. En dan is er nog de deelname aan de Arena. Iedereen die dat wil, kan Hearthstone gratis spelen. Het was voor ons belangrijk dat er geen keiharde 'paywall' zou zijn, waardoor je bepaalde delen van het spel niet zou kunnen gebruiken, tenzij je zou betalen."

"De mogelijkheid om geld uit te geven geeft spelers de mogelijkheid om sneller progressie te boeken en sneller toegang te krijgen tot kaarten die je gedurende het spelen ook zou kunnen verdienen. Maar, en dat is belangrijk voor ons, als je geld uit wilt geven en pakjes kaarten wilt kopen, of toegang tot de Arena, dat het ook als een goede speelervaring voelt en dat je ook waar voor je geld krijgt. Dat is in essentie de filosofie die we hebben toegepast."

Gerelateerde artikelen