Technologie6 sep '13 15:32

Smartwatch-producenten knokken om pols consument

Auteur: Harmen Simon Teunis

De strijd tussen een handvol fabrikanten van slimme horloges om de gunsten van de consument is begonnen. Deze week presenteerde Samsung zijn eerste smartwatch. Gaat een telefonerend horloge de nieuwe cash-cow worden?

Deze week kwam Samsung met zijn langverwachte Galaxy Gear. En Ger de Gram van de website Draadbreuk heeft de smartwatch al in zijn handen gehad. "Het is een horologe waar je mee kunt bellen. Stel dus dat je gebeld wordt door je vrienden, kun je opnemen met je horloge. Maar dan moet je wel je horloge in je broekzak hebben."

Voor alle duidelijkheid: zo'n slim horloge is dus een accessoire voor bij je mobiele telefoon. De bezoekers van de technologiebeurs waarop deze nieuwste gadget werd gepresenteerd, vielen niet bepaald van hun stoel. Toch vindt De Gram het een leuk idee. "Als je een e-mail ontvangt, krijg je die eerst binnen op je horloge. En op de Galaxy Gear zit zelfs een camera. Je kunt daarmee dus foto’s maken die je ook direct op je smartphone kunt bekijken."

<p>De verwachtingen van draagbare gadgets zijn hooggespannen. Analisten van Credit Suisse voorspellen dat deze markt de komende 3 tot 5 jaar zal exploderen naar 50 miljard dollar. Geen wonder dat er al veel fabrikanten zijn die hier graag een graantje van meepikken. </p> <p>Een greep uit het huidige aanbod met onze eigen gadget Goeroe Herbert Blankesteijn: "Pebble, een onafhankelijk nieuw bedrijfje, heeft al vrij lang een smartwatch in de aanbieding. Sony heeft er ook een. Saturn heeft ook iets wat ze zelf in ieder geval een smartwatch noemen. Dan is er bijvoorbeeld ook nog de smartwatch van Sonostar."</p> <p><strong>Andere belangrijke lanceringen</strong><br/>En er zitten nog een aantal belangrijke lanceringen aan te komen. Zo hebben Google en LG ook de komst van een eigen horloge aangekondigd.  En Apple zal aanstaande dinsdag 10 september met een nieuw product te presenteren. Ook een Smartwatch? "Je weet het nooit helemaal met Apple. Ik denk dat ze wel moeten. Als ze dinsdag niet met een smartwatch komen, krijgen ze een heleboel gedonder over zich heen. Want dan stellen ze iedereen teleur en gaat ook de beurskoers een ontzettende knal krijgen", aldus Blankesteijn. </p> <p>Kortom: het gevecht om de pols van de Consument is begonnen! Maar er is ook een zwak punt, zegt Blankesteijn. "Het is altijd in combinatie met een smartphone. En hij is ook vrij duur. Ze kosten rond de 200 tot 300 dollar. Dat zal wel de representatieve prijs worden. En hij komt niet in plaats van je telefoon. Het is weer een apparaat erbij dat je in de gaten moet houden, om de batterij er ook van te beheren, enzovoorts."</p> <p>Voor het slimme horloge de producenten gouden bergen gaat opleveren, moeten ze  waarschijnlijk nog even sleutelen.</p>

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen