
Ondernemers die de dupe waren van de problemen bij XS4ALL eerder deze week, overwegen juridische stappen, blijkt uit een rondgang van BNR. Duizenden websites waren meerdere dagen onbereikbaar vanwege een betalingsprobleem tussen XS4ALLen Network Solutions, een aanbieder van Amerikaanse domeinnamen. Maar afzonderlijke juridische stappen hebben niet veel zin, zegt Joosten. "Kleinere bedrijven vallen onder de regeling van gewone consumenten en eindgebruikers, en dan heb je kort gezegd pech."
Geen melding
De brief van XS4ALLwas gisteravond nog niet binnen bij de ondernemers die BNR sprak. Duizenden bedrijven hadden last van een website die dagenlang niet bereikbaar was en e-mails van klanten die niet aankwamen, zonder dat ze daarvan een melding kregen. Gevolg: twee etmalen zonder digitaal verkeer en imagoschade voor de gedupeerde bedrijven.
Maar als je als kleine ondernemer drieduizend euro moet reserveren voor het beginnen van een procedure, houdt het volgens Joosten al snel op. De hoogte van de financiële schade is voor veel bedrijven bovendien moeilijk vast te stellen, doordat de e-mails met orders definitief zijn verdwenen. En met een beetje pech zit er nét een order tussen van duizenden euro's. En zeker als de problemen net samenvallen met een advertentiecampagne, kan de schade flink oplopen.