Technologie10 dec '14 07:32

Tijd om te leren vliegen: op naar de Drone Academy

Auteur: Pieter van den Akker

Per maand komen er meer dan 20 duizend drones bij in Europa. En dus wordt het tijd om te leren vliegen. Er komt voor het eerst een opleiding voor particulieren die een drone willen vliegen: de Dutch Drone Academy. Bedoeling is dat gebruikers vaardigheden en regelgeving leren.

Foto: ANP
Foto: ANP

Drones worden steeds populairder. Volgens Britse berichten wordt het zelfs het kerstcadeau van het jaar. Oorzaak zijn de sterk gedaalde prijzen en de vele mogelijkheden die drones aan de particulier bieden, zegt Parchival Hofland van Drone Workshop. 

Aanbieding Action
Laatst was er een aanbieding bij de Action, vertelt Hofland op BNR. “22,80 euro voor een drone inclusief alles. Daar gingen er heel snel een paar duizend van weg. Ik weet van DCI, dat is een van de marktleiders, dat zij per maand 20 duizend drones verkopen in West-Europa.”

Maar zo snel als het aantal nieuwe drones groeit, zo achter ligt het met de regelgeving over het gebruik, zegt redacteur René de Monchy. “Zo mag een drone die wordt ingezet voor een bepaalde klus niet hoger dan 120 meter vliegen, terwijl een drone die door een hobbyist wordt gebruikt honderden meters hoger mag. Deze complexe regelgeving is bij veel bestuurders van drones niet bekend.

Hobbyist-professional
Hofland: “Ook al krijg je er niet voor betaald, maar zet jij je filmpje op internet met je bedrijfslogo, dan heb je er toch baat bij, maar dan ben je professional. En een professional heeft een heel lang traject voordat –ie mag vliegen en een ontheffing krijgt op het bestaande verbod. Een hobbyist geldt natuurlijk niet als professional, maar daar geldt de regeling modelvliegen voor.”

Dat is een uitgebreide regeling waarin je duidelijk kan zien wat er wel en niet kan, zegt Hofland. Een leek die denkt zich te kunnen beroepen op de politie heeft het mis. Vaak weet ook de politie de regelgeving niet. Die moeten zich weer beroepen op de collega’s van de luchtvaartpolitie.

Aansprakelijkheid
Verzekeraar Alfred Kroeger wijst erop dat de regelgeving achterloopt bij de techniek. Dus moeten verzekeraars goed letten op wat ze doen. Langzaam maar zeker krijgen ze ervaring, vertelt de verzekeraar. “De reden dat mensen bij een luchtvaartverzekeraar uitkomen, is gelegen in het feit dat een van de eisen die worden gesteld de verplichte verzekering is die een dekking heeft met molestaansprakelijkheid. Vandaar dat de klanten veelal bij ons terecht komen en bij andere maatschappijen die ook in Nederland actief zijn op het gebied van luchtvaart.”

Kortom, voor Drone Workshop genoeg reden om een opleiding te beginnen voor de bestuurders van drones. Want als de 15-urige opleiding aan de Dutch Drone Academy met succes is voltooid, komt er een diploma. “Wij maken ons zorgen over de massa die met een drone vliegt en niet precies weet wat –ie doet maar het wel ontzettend leuk vindt. Wij zijn heel bang dat de hele branche een klap krijgt op het moment dat er serieuze ongelukken gaan gebeuren.”

Do's en dont's



Intussen wil internetwarenhuis Amazone de droneverkoop verhuizen naar Europa. Hier zijn de regels voor het gebruik veel soepeler dan de Amerikaanse luchtvaartregels.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen