Microsoft probeert hiermee vooral de negatieve eigenschappen van
de concurrentie te benadrukken, maar vergeet bijna het eigen
toestel aan te prijzen in deze reclame. Een typisch gevalletje van
negative campaining.
Humorvol
Jack de Vries, oud-spindokter en nu communicatiestrateeg bij
Hill en Knowlton, is nog niet echt onder de indruk: "De campagne
lijkt op zich humorvol met de vechtpartijen op de bruiloft, maar
feitelijk is het natuurlijk toch een vorm van negative campaining
en het is nog maar de grote vraag of dit de consument gaat
overtuigen."
Het lijkt op een wanhoopsdaad van Microsoft. Maarten van
Vliet van Telecompaper, onafhankelijk onderzoeksbureau voor de
telecomsector ziet het marktaandeel namelijk nog niet groeien:
"Microsoft probeert natuurlijk al enige tijd voet tussen de deur te
krijgen in de markt van mobiele apparaten, de smartphonemarkt. Dat
doen zij met met Windows-phone en tot dusver zijn ze daar, afgaande
op marktaandelen, niet heel erg sccesvol in. Geloof dat ze
wereldwijd schommelen op een marktaandeel van gemiddeld 3 tot 4
procent."
Tactiek
Maar Microsoft gelooft in deze tactiek. Vorig jaar viel
softwarefabrikant namelijk Gmail al keihard aan.
Wij doen niet de slechte dingen die Google doet. Dát wil
Microsoft u doen geloven. In de volgende ronde moeten dus Samsung
en Apple het ontgelden.
En dat allemaal om de Lumia met Windows aan te prijzen. Maar
juist met dat toestel ging de producent eerder de mist in. Nokia
wilde namelijk doen geloven dat prachtige foto's met de lumia
gemaakt waren, maar waren met een professionele camera gemaakt.
Niet slim dus en die fout zou wel eens voor een
boomerang-effect kunnen zorgen.
Agressief
Jack de Vries: "Op moment dat je zelf op deze manier
agressief een campagne gaat voeren, haal je daarmee ook de
herinnering weer naar boven van de producent die een keer een
blooper maakte met die foto's. Kortom, als je dan de aanval kiest,
doe het dan echt op een punt waar je sterk staat."
Maar juist dat onderscheiden is in deze markt bijna niet te
doen. Volgens Maarten van Vliet van Telecompaper lijken de meeste
smartphones inmiddels namelijk enorm op elkaar: "Het onderscheidend
vermogen van mobiele apparaten vervaagt eigenlijk. Het lijkt
allemaal redelijk op elkaar en ze kunnen allemaal evenveel. Dus je
moet eigenlijk allemaal nieuwe manieren bedenken om je zelf maar
over het voetlicht te brengen."
Uitgelachen
Maar deze nieuwe manier lijkt niet enorm aan te slaan, want
Microsoft wordt in de eerste commentaren vooral hard uitgelachen.
Ook door spindokter Jack de Vries. Maar wacht, was De Vries
niet ook de man achter, draaikont Wouter Bos, de bekendste
negatieve campagne uit de Nederlandse politiek?
De Vries reageert: "Ook dat kon alleen werken op moment dat het
CDA, Balkende in dat geval, kon aantonen met feiten dat dat
inderdaad waar was. Op moment dat je dat niet kunt laden met
feiten, dan is het dus een loze aanval en wordt het een boomerang
die op jezelf terugslaat. Kortom, Microsoft kom met feiten,
onafhankelijke onderzoeken."
Nooit geloofwaardig
Ja, en dát probeert Microsoft dus met deze filmpjes. Die ze
dan weer plaatsen op YouTube. De site, die in handen is van de
grote concurrent Google. Zo wordt een aanval op de concurrentie
natuurlijk nooit geloofwaardig.