Technologie2 mei '13 07:26

Knokken om de klant: slaat dat wel aan?

Auteur: Karin Backx

Niet alleen in de rechtszaal, maar ook in de nieuwste tv-spot van de Windows Phone vechten Apple- en Samsung-gebruikers het met elkaar uit.

Microsoft probeert hiermee vooral de negatieve eigenschappen van de concurrentie te benadrukken, maar vergeet bijna het eigen toestel aan te prijzen in deze reclame. Een typisch gevalletje van negative campaining.

Humorvol
Jack de Vries, oud-spindokter en nu communicatiestrateeg bij Hill en Knowlton, is nog niet echt onder de indruk: "De campagne lijkt op zich humorvol met de vechtpartijen op de bruiloft, maar feitelijk is het natuurlijk toch een vorm van negative campaining en het is nog maar de grote vraag of dit de consument gaat overtuigen." 

Het lijkt op een wanhoopsdaad van Microsoft. Maarten van Vliet van Telecompaper, onafhankelijk onderzoeksbureau voor de telecomsector ziet het marktaandeel namelijk nog niet groeien: "Microsoft probeert natuurlijk al enige tijd voet tussen de deur te krijgen in de markt van mobiele apparaten, de smartphonemarkt. Dat doen zij met met Windows-phone en tot dusver zijn ze daar, afgaande op marktaandelen, niet heel erg sccesvol in. Geloof dat ze wereldwijd schommelen op een marktaandeel van gemiddeld 3 tot 4 procent."

Tactiek
Maar Microsoft gelooft in deze tactiek. Vorig jaar viel softwarefabrikant namelijk Gmail al keihard aan.

Wij doen niet de slechte dingen die Google doet. Dát wil Microsoft u doen geloven. In de volgende ronde moeten dus Samsung en Apple het ontgelden.

En dat allemaal om de Lumia met Windows aan te prijzen. Maar juist met dat toestel ging de producent eerder de mist in. Nokia wilde namelijk doen geloven dat prachtige foto's met de lumia gemaakt waren, maar waren met een professionele camera gemaakt. Niet slim dus en die fout zou wel eens voor een boomerang-effect kunnen zorgen. 

Agressief
Jack de Vries: "Op moment dat je zelf op deze manier agressief een campagne gaat voeren, haal je daarmee ook de herinnering weer naar boven van de producent die een keer een blooper maakte met die foto's. Kortom, als je dan de aanval kiest, doe het dan echt op een punt waar je sterk staat."

Maar juist dat onderscheiden is in deze markt bijna niet te doen. Volgens Maarten van Vliet van Telecompaper lijken de meeste smartphones inmiddels namelijk enorm op elkaar: "Het onderscheidend vermogen van mobiele apparaten vervaagt eigenlijk. Het lijkt allemaal redelijk op elkaar en ze kunnen allemaal evenveel. Dus je moet eigenlijk allemaal nieuwe manieren bedenken om je zelf maar over het voetlicht te brengen."

Uitgelachen
Maar deze nieuwe manier lijkt niet enorm aan te slaan, want Microsoft wordt in de eerste commentaren vooral hard uitgelachen. Ook door spindokter Jack de Vries. Maar wacht, was De Vries niet  ook de man achter, draaikont Wouter Bos, de bekendste negatieve campagne uit de Nederlandse politiek?

De Vries reageert: "Ook dat kon alleen werken op moment dat het CDA, Balkende in dat geval, kon aantonen met feiten dat dat inderdaad waar was. Op moment dat je dat niet kunt laden met feiten, dan is het dus een loze aanval en wordt het een boomerang die op jezelf terugslaat. Kortom, Microsoft kom met feiten, onafhankelijke onderzoeken."

Nooit geloofwaardig
Ja, en dát probeert Microsoft dus met deze filmpjes. Die ze dan weer plaatsen op YouTube. De site, die in handen is van de grote concurrent Google. Zo wordt een aanval op de concurrentie natuurlijk nooit geloofwaardig.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen