Een groots verjaardagfeest kondigde Google niet aan. Maar vandaag staat Google wel stil bij zijn verjaring, zegt Mark Jansen van Google Benelux. "We vieren het in ieder geval met een prachtige Doodle. Iedereen die naar Google.nl of naar Google.com, kan daar zien dat we er vandaag aandacht aan besteden."
Er valt nog wel te twisten over de eigenlijke datum waarop de zoekmachine het eerste virtuele levenslicht zag. Tech-redacteur Herwin Thole van Z24. "Dat komt eigenlijk doordat Yahoo, een concurrent van Google, in 2005 ineens zei dat ze meer websites hadden geïndexeerd. Toen raakte Google in paniek en zeiden ze: 'voor onze verjaardag hebben wij een kado en hebben we onze database vergroot'. Daardoor hadden ze weer meer dan Yahoo. Ze haalden ook het cijfertje op de website weg, waarmee je ooit kon zien hoeveel website er geïndexeerd waren."
Zes keer over de kop
Het bedrijf is de
afgelopen jaren als kool gegroeid, weet beleggingsstrateeg Wim Zwanenburg. “De
totale opbrengst is ongeveer 560 procent. Het is bijna zes keer over de kop
gegaan. Meer dan 40 procent per jaar sinds de beursintroductie. Ongetwijfeld
hebben de venture capitalists en vroege investeerders er het meeste aan
verdiend. Maar ook de beleggers die er bij de beursintroductie pas bij in zijn
gestapt, hebben absoluut geprofiteerd.”
Vandaag de dag betaal je ongeveer 880 dollar voor een aandeel Google. Terwijl je in 2004, toen het naar de beurs ging, voor 85 dollar kon instappen. Maar Google is nu dan ook een totaal ander bedrijf dan 15 jaar geleden. Het begon dat wel met zoeken, en daar draait het nog steeds nog, maar 15 jaar geleden zag het zoeken er heel anders uit. Mark Jansen: “Het was heel erg simpel. Een zoekopdracht intikken en je kreeg dan 10 zoekresultaten te zien, 10 blauwe links, en dan moest je maar hopen dat ergens achter die blauwe links een antwoord achter je vraag stond. Tegenwoordig is er veel meer mogelijk.”
Innovatie
Nu krijg je,
behalve die blauwe vertrouwde links, misschien wel meer dan waar je eigenlijk
op zit te wachten. Advertenties bijvoorbeeld. Want dat is nog altijd de
belangrijkste inkomstenbron. De hamvraag is natuurlijk wel of er nog 15 van die
vette jaren in het vat zitten voor het bedrijf. Zwanenburg: “Het is altijd
moeilijk om zo ver in de toekomst te kijken. Maar als je weet dat ze werken aan
toepassingen als Google Glass, een totale integratie van de virtuele wereld met
onze reële leefwereld, is dat toch wel een van de meest innovatieve bedrijven
die ik ken.”