Technologie3 dec '13 18:48

Playstation 4 al meer dan 2 miljoen keer verkocht

Auteur: Harmen Simon Teunis

Sony heeft in amper drie weken tijd al 2,1 miljoen exemplaren van zijn nieuwe console, de Playstation 4, verkocht. Met dit tempo is de nieuwste Playstation hard op weg de populairste Playstation ooit te worden.

Dat de Playstation 4 records breekt is terecht, zegt Gamekings-presentator Boris van de Ven. Hij noemt het een geweldig resultaat voor Sony. "2,1 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd in twee tot drie weken tijd is bizar. Ter vergelijking: de Playstation 3 had een heel jaar nodig om 1,3 miljoen exemplaren te verkopen. Het verschil is groot."

Dat de Playstation 4 nu al zo populair is, heeft verschillende redenen, zegt Van de Ven. "De prijsstelling is aanzienlijk lager dan bij zijn voorgangers. Het is ook een goede deal, grafisch en qua game-aanbod. Ik kan mij in mijn carrière niet een lancering van een nieuw hardwareplatform herinneren waarbij al vanaf het begin zoveel goede games te krijgen waren. Ook dat is een hele prestatie."

Levertijd
Veel winkels moeten op dit moment nee verkopen als gamers of ouders aankloppen voor een Playstation 4. Bij verschillende webwinkels bedraagt de levertijd minimaal 5 weken en bij andere winkels kun je alleen een Playstation reserveren voor het moment dat de consoles wel beschikbaar zijn. En dat komt door een combinatie van veel vraag en het beperken van het aanbod vanuit Sony, zegt Van de Ven. "Ik weet vrij zeker dat de Playstation uitverkocht zou zijn, ongeacht van het aantal Playstations die nu in de winkel zouden kunnen liggen."

Mede daarom is het aantal van 2,1 miljoen exemplaren interessant, zegt hij. "Als ze er 5 miljoen in de winkels hadden kunnen leggen, waren er misschien wel meer verkocht. Maar ik denk dat Sony in de Benelux nog een flinke voorraad achter de hand heeft gehouden. Niet zozeer om te kunnen roepen dat het uitverkocht is, maar meer om te zorgen dat er straks nog consoles rond de kerstdagen gewoon in de winkels liggen. Omdat het raar is om heel geld uit te geven aan een marketingcampagne en het ding tot februari niet te krijgen is."

Gerelateerde artikelen