Consumentenbond: bellen afrekenen per seconde
De Consumentenbond wil dat aanbieders van mobiele telefonie meer abonnementen op de seconde gaan afrekenen. Momenteel gebeurt dit nog niet. Bij bijna 90 procent van de abonnementen ronden providers af op de minuut. De Consumentenbond wil nu actie van minister Kamp.
Volgens Sandra de Jong van de Consumentenbond is het vele afrekenen per minuut geen nieuwe ontwikkeling, maar is het nu wel tijd voor verandering. "We hebben hier al eerder actie over gevoerd. We hebben mensen anoniem telecomwensen laten invoeren. Heel veel mensen hebben gezegd, naast dat het beltegoed niet overdraagbaar is, dat het hen stoort dat je betaalt voor minuten terwijl je voor seconden belt. Dat vinden we niet moeten kunnen."
Het is bij wet geregeld dat providers een abonnement moeten aanbieden dat in seconden afrekent, maar dat gebeurt dus niet? "Nou, het gebeurt wel, maar je moet je bijvoorbeeld voorstellen dat KPN, dat dochters heeft als Hi, Telfort en Simyo, maar verplicht is het bij één merk te doen. Dus KPN wel, maar Hi, Telfort en Simyo bijvoorbeeld weer niet."
Ziggo
De Consumentenbond heeft alle abonnementen doorgelicht. "Slechts 14 procent van alle abonnementsvormen, en dat zijn er nogal wat, wordt aangeboden op betalen per seconde. Er zijn vaak ook nog beperkende voorwaarden bij. Daarnaast zoek je je op sommige websites helemaal rot, want dan zit het weer ergens achter verstopt. Bij de helft van de overige 86 procent wordt echt altijd op minuten naar boven afgerond. Er is maar één provider die het altijd doet: Ziggo."
De Consumentenbond roept de providers en de politiek op hier wat aan te doen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een aanpassing van de telecomwet.