Het is de derde generatie XboX die Microsoft uitbrengt en toch heet het apparaat de XboX One. "Die One staat eigenlijk voor all in one. Het idee achter het concept is dat ze je huiskamer willen overnemen en één apparaat willen brengen dat tegelijkertijd je set-top box en media entertainment center is", zegt Boris van de Ven, gamer en presentator van het MTV-programma Gamekings. En daarnaast moet je er natuurlijk mee kunnen gamen. De XboX One moet de consument dus voorzien in alle entertainment behoeften.
Het klinkt als een ambitieus concept, maar tegelijkertijd
schuilt het gevaar erin dat de lat erg hoog is gelegd, waarbij de
gamer door het gebrek aan focus misschien toch wel een beetje wordt
vergeten. Van de Ven is dan ook gedeeltelijk overtuigd. "Ik ben een
gamer en wil gewoon heel mooie games zien op dit apparaat. En
Microsoft roept in principe al ruim tien jaar dat ze je woonkamer
willen overnemen. Maar dat probeert het niet alleen met deze XboX.
Daar zijn ze al heel lang mee bezig."
Concurrentie aangaan met Apple en Google
Hij noemt Windows als voorbeeld, waarmee Microsoft eigenlijk
hetzelfde doel had. "En daarin hebben ze toch echt aan het kortste
eind getrokken. Want zowel Google als Apple doen dat op een meer
innovatieve manier en zijn er eigenlijk al veel verder in. Dat is
ook een beetje het geluid dat je bij analisten hoort. Microsoft
heeft misschien wel wat meer afgebeten dan ze kunnen opeten. Want
dit is wel heel erg ambitieus allemaal."
Gameconsole
Concurrent Sony heeft op verschillende manieren geprofiteerd
van de aankondiging van de nieuwe gameconsole van Microsoft. Het
aandeel ging na de persconferentie bijna tien procent omhoog. En
ook de aandelen van Nintendo gingen iets omhoog. "Microsoft zelf is
een beetje gedaald. Daarin zie je dat de markt in die
console-oorlog steeds minder spelers heeft die zich daarop bewegen.
Ik denk dat analisten deze aankondiging toch zo interpreteren dat
Microsoft nu een console lanceert waarmee ze zich zo focussen op
die huiskamers dat ze meer de concurrentie aangaan met Apple en
Google dan met Sony. Dus Sony is misschien wel de enige die samen
met Nintendo nog iets gaat doen in dit landschap", aldus Van de
Ven.