'Wachtverzachter' biedt RET-reiziger virtueel winkelaanbod
Het stadsvervoerbedrijf van Rotterdam, RET, heeft de eerste virtuele winkel in het openbaar vervoer geopend.
Samen met onder andere Bol.com heeft de vervoerder een wand gemaakt waar reizigers met QR-codes de laatste vakantieaankopen kunnen doen. Die worden dan aan huis afgeleverd.
"We zien dat het lekker begint te lopen", meldt Frouke Albers van de RET. "Mensen lopen tijdens hun reis even langs de wand en kunnen daar de meest uiteenlopende vakantieproducten aanschaffen, van nagellak tot opblaasbare zwembaden en alles wat daartussen zit. Het hangt er sinds gisteren en er zijn al zeker tientallen producten verkocht."
Wachtverzachter
Het wordt 'de wachtverzachter' genoemd, zegt Albers. "Het gaat om een pilot. We kijken eerst of het werkt, of het goed gaat en of er voldoende animo voor is. Als het een succes blijkt te zijn kunnen we kijken of we het op meerdere stations kunnen doen. We hebben het idee vanuit Zuid-Korea, waar complete virtuele supermarkten te zien zijn in de metro. Misschien wordt het voor reizigers van de RET in de toekomst ook mogelijk om hun dagelijkse boodschappen te doen in het openbaar vervoer."
De volgende stap? Een virtuele winkel in de rijtuigen aanbieden behoort zeker tot de mogelijkheden, als het aan Albers ligt. Maar eerst maar even afwachten of het concept op de stations aanslaat. "Deze actie duurt tot 15 augustus. Deze zomerwinkel loopt dan op zijn eind, maar we gaan zeker kijken wat daarna de mogelijkheden zijn bij Bol.com en andere aanbieders."