Technologie6 jun '13 06:55

De Chinese Steve Jobs is opgestaan

Auteur: BNR Webredactie

Het Chinese bedrijf Xiaomi lijkt een exacte kopie van Apple. Ze hebben zelfs een eigen Steve Jobs aan het roer.

De Chinese miljardair Lei Jun heeft de afgelopen jaren een fortuin vergaard met zijn eigen smartphonemerk. Lei Jun is een opvallende man, hij doet namelijk wel erg denken aan Steve Jobs.

Ook Apple-kenner Jan David Hanrath van OneMoreThing ziet de overeenkomsten. “Ten eerste zijn uiterlijk: hij draagt een zwarte coltrui en een spijkerbroek. Tijdens de presentaties staat hij op een groot podium met een grote projectie van het product. Ik kan natuurlijk niet verstaan wat hij zegt, dus inhoudelijk kan ik het niet vergelijken, maar op het oog lijkt hij wel erg op Steve Jobs.”

Volgens Michel Jansen, eigenaar van merkenbureau Veramente, gaat Lei Jun wel erg ver. “Vaak zie je dat een bedrijf zich beperkt tot het kopiëren van de uiterlijkheden van een fysiek product, dit is een kopie ‘tot op de man af’.”

Verkooppraatje
Een typisch gevalletje copy-paste dus. Maar volgens Jan David Hanrath heeft deze Chinees echt wel meer gemeen met Jobs dan alleen de uiterlijkheden. “Jobs en deze Chinees hebben beiden een technologische achtergrond, ze weten waar het over gaat en kunnen dus ook een inhoudelijk verhaal vertellen op het podium.”

Hij staat dus niet zomaar wat van een briefje op te lezen. Lei Jun is echt betrokken bij het product. En dat is volgens Hanrath een typisch Apple kenmerk: “Bij merken als Samsung, Intel en Microsoft zie je dat dit bijna altijd fout gaat. Als van die merken iemand op het podium staat, houden ze geen overtuigend verkooppraatje.”

Batterij advocaten
Op het podium doet Lei Jun Steve Jobs een beetje na. De advertenties lijken regelrechte kopieën van Apple-advertenties. Maar zijn de producten ook hetzelfde? Nee, zegt Jan David Hanrath. “Als ik de producten vergelijk, zie ik gewoon een ordinaire smartphone zoals Samsung ze ook maakt. Ze maken geen iPhones.”

Ze kopiëren volgens Hanrath vooral de bedrijfsstrategie en de marketing van Apple. De producten, daar kunnen ze ook maar beter van afblijven. “Apple heeft een hele batterij advocaten om je voor het gerecht te dagen.”

Sneakers
De Chinees zet ondertussen meer dan een miljard dollar per jaar om met zijn Apple-kopie. Merkendeskundige Michel Jansen ziet daarin het bewijs dat het best slim is om als start-up Apple te imiteren. “De vraag is wel of ze ook kiezen voor een eigen pad of dat ze blijven kopiëren, en dan is de vraag hoelang dat houdbaar is.”

Overigens is er ook nog wel iets dat de Chinese copycat niet goed doet: het uiterlijk van Steve Jobs. “Bij de schoenen gaat het helemaal fout. Hij loopt op All Stars, daar heb ik Steve Jobs nog nooit op zien rondlopen.”

Want een echte Steve loopt op sneakers van New Balance. Het is maar dat je het weet.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen