70 procent Nederlanders gebruikt sociale media
Zeven op de tien Nederlandse internetgebruikers zijn actief op sociale media. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Vrijwel nergens in de EU is het aandeel gebruikers van dergelijke media zo groot. Vooral sociale netwerken als Twitter en Facebook zijn populair.
Met name jongeren onderhouden contacten via sociale media. Zo maakt 98 procent van de 18- tot 25-jarigen hier gebruik van. Van de 12 tot 18-jarigen is 93 procent hierop actief. In de cijfers komt naar voren dat het gebruik van de sociale media sterk aan leeftijd gebonden is. Onder de 25- tot 35-jarige internetgebruikers daalt het aantal gebruikers tot 87 procent. Van de groep ouder dan 75 jaar die actief is op internet, maakt slechts 18 procent gebruik van sociale netwerken.
Uit de meest recente Europese cijfers uit 2011 blijkt dat binnen de EU Nederland het meeste aantal gebruikers van sociale media telt. Ons land wordt op de voet gevolgd door Denemarken en Zweden.
Verklaringen
Er zijn twee grote voor de
hand liggende verklaringen dat Nederlandse jongeren voor lopen alle andere
landen binnen het Europese onderzoek, zegt Michiel van Dam, social media expert
bij eFocus. "Aan de ene kant gebruiken we al jarenlang heel veel internet. De
tweede is dat we net als Denemarken en Zweden heel rijk zijn. Bijna alle
jongeren hebben wel een smartphone of een tablet."
Ook de verregaande individualisering in Nederland is van invloed, zegt Van Dam. "Die is in Nederland heel hoog waardoor je ziet dat de familiebanden eigenlijk veel minder sterk zijn geworden. Maar sociale media bieden daar toch een uitkomst om contact te houden met ouders en grootouders."
Wat Van Dam gaat het massale sociale media-gebruik niet ten koste van sociaal gedrag, ondanks dat jongeren in treinen en bussen vooral met hun telefoon bezig lijken te zijn om bijvoorbeeld Facebook in de gaten te houden. Het is wat hem betreft eerder een uitkomst voor het onderhouden van sociale contacten. "Ondanks dat je familie niet ziet, ben je toch op de hoogte van leuke dingen die ze hebben gedaan of je ziet foto’s van ze.”
Ouderen
Dat toch bijna 20 procent van de ouderen boven de 75 jaar gebruik maakt van sociale media, komt volgens Van Dam omdat deze groep steeds meer verstand lijkt te krijgen van de sociale media. "Dat komt misschien deels door allerlei cursussen die worden aangeboden. Maar
het komt ook vaak voor dat jongeren het ook vaak aan hun opa of oma uitleggen
hoe ze het moeten gebruiken."
Ruimte voor andere netwerken
Er is volgens Van Dam ook
nog wel ruimte voor andere social media platformen. “Een paar jaar geleden
hadden we het nog heel veel over Hyves. Maar dat bestaat nu bijna niet meer. Er
komen gewoon weer nieuwe platformen aan. Op dit moment gebruiken we vooral heel
veel Twitter, Facebook en LinkedIn. Maar er komen zeker nog nieuwe platformen.”.