Technologie18 feb '13 13:50Aangepast op 18 feb '13 16:33

Geld verdienen met tweets

Auteur: Pieter van den Akker

Geld krijgen omdat je reclame tweet. Dat is het idee van Spreadthebrand.com, dat afgelopen weekend werd gelanceerd. Actieve twitteraars kunnen zo een aardig centje bijverdienen.

Of je nou invloedrijk bent op Twitter of niet en of je nou veel of weinig volgers hebt: iedereen kan meedoen, vertellen de Spread the Brand-oprichters Dirk Zeelenberg en Ton van 't Noordende op BNR.

Impact
Van 't Noordende wil het mogelijke misverstand dat alleen BN'ers kunnen meedoen meteen even uit de wereld helpen. "Dat is juist niet het idee. Het gave is dat we een soort algoritme hebben bedacht dat het mogelijk maakt om ook de kleinere accounts te laten delen in dit soort zaken. We hebben een relevantie- en impactmeting gedaan op alle Twitterprofielen in Nederland. Daardoor kunnen we aangeven wat de voorspelde impact is als een persoon meedoet."

Zeelenberg vult aan: "Iedereen kan zich inschrijven, via Twitter. Dan kom je in het systeem. Er zijn ongeveer 40 categorieën. Je kan aangeven wat je interesses zijn en voor wat voor campagnes je eventueel benaderd wil worden: lifestyle, sport, eten en drinken, uitgaan, etc. Vervolgens zit je in het platform en lezen we je account helemaal uit. Man, vrouw. Wat zijn jouw interesses? Wat zijn de interesses van je volgers? We halen nepaccounts weg, we halen inactieve volgers weg."

Match
Vervolgens wordt er, gratis, een profiel van je aangemaakt, gaat Zeelenberg verder. "Als er dan een campagne binnenkomt waarvan we denken dat jij erbij matcht, krijg je op je mobiel een sms, DM of een mailtje: 'Hé Paul, doe je mee?'. Bijvoorbeeld bij de finale van The Voice of Holland. Dan verschijnt meteen het bedrag dat jij waard bent voor die campagne in beeld. Dan opent zich in je Twitter-scherm de tekst 'Vanavond RTL 4, 20.30 uur, The Voice of Holland'. Daarna kan je het aanpassen in de stijl waarop jij twittert."

De boodschap die de Twitteraar vervolgens verstuurt hoeft niet per se positief te zijn. "Het gaat erom dat je het communiceert en niet of het positief is."

Buzz
Het doel van Spread the Brand is een boost creëren, een buzz. "Een leuke campagne kan zijn: stel, je hebt 100 duizend volgers. Je krijgt van de KLM de mogelijkheid een vliegtuig te vullen naar Ibiza en je mag 10 tickets weggeven. Iedereen kan je laten weten dat ze met jou naar Ibiza willen met daarbij #KLM #mijnvliegtuignaarIbiza. Zo creeër je een buzz. Het is voor iedereen duidelijk dat je dat aan het doen bent, maar dat is helemaal niet erg. Het is gewoon 'spread the brand'."

Twitter is eigenlijk pas het begin voor het tweetal, zegt Van 't Noordende dan. "We zijn al aan het kijken naar Facebook, Instagram en andere koppelingen. En we zijn al bezig de grens over te gaan met Twitter. We kijken of Duitsland een goede markt voor ons zou zijn. Voor ons is het pas net begonnen."

Gerelateerde artikelen