Ook Upcoming.nl kan pijn Hyves-fiasco niet verzachten
De Telegraaf Media Groep lijkt toch nog een beetje te profiteren van de aankoop van Hyves. Het bedrijf heeft succes met de site en app van Upcoming.nl.
Met de app kun je grappige foto's en social media-teksten vinden. De app - gebaseerd op het Amerikaanse BuzzFeed - is gebouwd met Hyves-technologie. TMG kan de opsteker goed gebruiken, want tot nu toe leek de overname van Hyves één grote mislukking.
Toch zal het TMG niet lukken om het verlies van Hyves goed te maken, denkt Corné van Zeijl, analist bij SNS Asset Management. "Voor Hyves hebben ze 53 miljoen betaald en het aantal bezoekers halveerde toen ze het overnamen. Het is op de top van de top overgenomen, dus dat geld gaan ze nooit meer terugverdienen."
Oude media
TMG heeft te kampen met de last van het 'oude media'-verleden, denkt Van Zeijl. "Het is heel moeilijk om jezelf opnieuw uit te vinden. Volgens de wet van creatieve destructie geeft iedere nieuwe technologie aan dat een aantal oude technologieën gedoemd is op te houden. Ik denk niet dat Hyves tot een revival komt. Ze kunnen wat geld terugverdienen met het verhuren van hun service voor cloud serving maar ze moeten eigenlijk kijken hoe ze online geld kunnen verdienen."
Ondanks het relatieve succes van Telegraaf.nl en een aantal andere sites zal TMG zich opnieuw moeten uitvinden, meent Van Zeijl. Lagere marges moet het bedrijf daarbij op de koop toenemen. "The Wall Street Journal en Financial Times weten dat redelijk te doen, maar die hebben dan ook een betaalde krantenservice online en ik denk dat dat nog redelijk succesvol is. De marges zijn lager, maar de kosten zijn ook lager, dus je hoeft ook niet zóveel nieuwe bezoekers te hebben."