De afname is groter dan IDC had verwacht. De hoop was dat de lancering van Windows 8 in oktober een grotere positieve impuls zou geven. Onduidelijkheid bij consumenten over het gebruik van touchscreens op Windows-pc's dempte volgens de marktonderzoeker de verkopen. Het vierde kwartaal is vanwege de feestdagen altijd een belangrijke periode voor computerfabrikanten.
Niet sexy
"Het is helemaal niet meer sexy om een computer of een laptop te kopen. Voor heel veel mensen is het ook helemaal niet meer nodig", vertelt IT-journalist Brenno de Winter. "Het is een industrie waar de innovatie heel erg laag staat. Je ziet eigenlijk dat er de laatste tien jaar maar weinig is veranderd aan de computer. De enige uitzondering daarop is Apple, met de hele dunne en lichte computers. Dat wordt toch niet voldoende opgepakt door de markt."
Lenovo
Vooral Dell en Acer gaan zwaar onderuit met zo'n 20 procent minder verkopen, terwijl de Chinezen het uitstekend doen en met 8 procent groeien. "Een hele positieve uitzondering, met relatief weinig daling, is Lenovo. Dat is een speler die vroeger van IBM was. Die maakten de 'thinkpad' en doet dat nu vanuit China. Die apparaten zijn er ook wel heel erg lekker uit. Dat is nog wel goed om te kopen, ook omdat de prijs goed is."